مقایسه آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و سرکه

آبغوره‌ای که چاشنی سالاد شیرازی است و آبلیموی ریخته‌شده در خورش قورمه‌سبزی و کرفس و آب نارنجی که برای طعم‌دار کردن به انواع گوشت کبابی اضافه می‌شود، همگی از چاشنی‌های پرمصرفی …

آبغوره‌ای که چاشنی سالاد شیرازی است و آبلیموی ریخته‌شده در خورش قورمه‌سبزی و کرفس و آب نارنجی که برای طعم‌دار کردن به انواع گوشت کبابی اضافه می‌شود، همگی از چاشنی‌های پرمصرفی هستند که در کنار سرکه در آشپزی ایرانی کاربرد دارند...
این طعم‌دهنده‌های ترش هریک دارای خاصیتی هستند که بنابر ترکیب‌های موجود در آنها می‌توانند با هم تفاوت داشته باشند. «پوستر سلامت» این هفته نگاهی دارد به خواص همین ۴ چاشنی.نارنج در گروه مرکبات جای می‌گیرد و تا حدودی دارای ویتامین C است. به این دلیل مصرف آب آن همراه غذاهای گوشتی جذب آهن موجود در گوشت را افزایش خواهد داد. بنابراین کسانی که کم‌خونی دارند یا در معرض کمبود آهن هستند، بهتر است همراه غذایشان آب نارنج مصرف کنند.
نکته دیگر درباره آب نارنج، خاصیت کاهندگی قند خون است. از این رو به بیماران دیابتی توصیه می‌شود این چاشنی را همراه سالاد سبزیجات تازه و غذایشان میل کنند.
یکی از چاشنی‌هایی که به خوش طعم‌شدن سالاد، به‌خصوص سالاد شیرازی کمک می‌کند، آبغوره است. این مایع ترش به دلیل طعم ویژه‌ای که دارد در صورتی که به غذا یا سالاد اضافه شود، نیاز به مصرف نمک را کاهش می‌دهد به تحریک اشتها کمک می‌کند و همچنین پایین‌آورنده چربی خون است. در ضمن یک ضدعفونی‌کننده محسوب‌ می‌شود و مصرف آن هنگام گلودرد اثرات مثبتی را به همراه دارد.


● آب‌نارنج؛ ضددیابت
آب لیموترش از منابع عالی ویتامین C محسوب می‌شود و البته خوردن آن با انواع غذاهای دریایی می‌تواند طعم بهتری را به آنها بدهد زیرا دارای اسانسی است که بوی نامطبوع انواع گوشت به خصوص ماهی را می‌گیرد و در ضمن تحریک‌کننده اشتهاست. نکته دیگر اینکه آبلیموی تازه جذب آهن را بالا می‌برد و از شدت سرماخوردگی می‌کاهد بنابراین مصرف این چاشنی در فصل سرما بسیار مفید است. به علاوه در میان چاشنی‌ها، آبلیمو به دلیل پتاسیمی که دارد به تنظیم فشارخون کمک می‌کند و مصرف مرتب آن به بیماران فشارخونی توصیه می‌شود زیرا آنها می‌توانند با افزودن این چاشنی نیاز به مصرف نمک را نیز کاهش دهند.


● آبغوره؛ ضدچربی‌خون
سرکه مایع ترشی است که از اکسیدشدن اتانول در آب سیب، آب انگور و آب جو به دست می‌آید. ترشی این مایع به وجود اسیداستیک برمی‌گردد که در نوع طبیعی آن اسید تارتاریک هم موجود است. سرکه انواع بسیار دارد؛ سرکه مالت، سفید، برنج و بالزامیک از رایج‌ترین آنهاست. از فواید مصرف این چاشنی می‌توان به کاهش چربی خون به خصوص کلسترول بد، از بین بردن باکتری‌های مضر دستگاه گوارش که باعث نفخ و اسهال می‌شوند، رفع جرم دندان‌ها و بوی بد دهان و البته تحریک اشتها اشاره کرد. جالب است بدانید که چینی‌ها در زمان شیوع بیماری سارس برای جلوگیری از پخش‌شدن ویروس ذات‌الریه، مصرف سرکه را به یکدیگر توصیه کردند زیرا بررسی‌ها نشان داده بود این چاشنی دارای خاصیت ضدویروسی است. البته فراموش نکنید همراه‌کردن این چاشنی با غذایی که در آن گوشت فراوانی استفاده شده است، می‌تواند به هضم راحت‌تر پروتئین گوشت کمک کند.


● آب‌لیمو؛ ضدفشارخون
● سرکه؛ ضدویروس


● یک نکته، یک یادآوری
به هیچ عنوان برای نگهداری چاشنی‌های یادشده آنها را در ظروف پلاستیکی قرار ندهید زیرا اسید موجود در آنها باعث تجزیه دیواره پلاستیکی بطری می‌شود و به این ترتیب ترکیب‌هایی وارد مایع می‌شوند که مصرفشان برای افراد سرطان‌زا خواهد بود.