پاکسازی پوست چیست؟

بسیار شنیده یا به شما پیشنهاد می‌شود تا برای درمان جوش یا جای جوش‌های صورت و کاهش کک و مک و لک‌های بارداری صورت یا حتی کاهش چین و چروک از روش درمانی جدیدی به نام پاکسازی یا میکرو …

بسیار شنیده یا به شما پیشنهاد می‌شود تا برای درمان جوش یا جای جوش‌های صورت و کاهش کک و مک و لک‌های بارداری صورت یا حتی کاهش چین و چروک از روش درمانی جدیدی به نام پاکسازی یا میکرو کردن صورت استفاده کنید. روشی که امروزه بسیاری از مراکز آرایشی و درمانی از سالن‌های زیبایی و آرایشی تا مطب‌های عمومی و تخصصی مدعی انجام آن هستند. اگر چه به لحاظ علمی، تجربی و قانونی تنها یک مرکز تخصصی پوست با حضور متخصص پوست و دستگاه پیشرفته میکرو درم ابریشن مسوول و قادر به انجام این عمل زیبایی است، اما لازم است بدانیم چگونه و چه کسانی می‌توانند از این روش درمانی ـ زیبایی بهره‌مند شوند.
میکرو یا پاکسازی پوست روشی است که به وسیله یک دستگاه به نام میکرو درم ابریشن انجام می‌شود. این دستگاه دارای یک کانال بلند با پوشش سری پلاستیکی است که روی پوست صورت کشیده می‌شود. هنگام انجام میکرو ۲ عمل انجام می‌شود. اول: کشش پوستی (ساکشن پوست) که با فشار منفی ایجاد شده توسط دستگاه است و دوم: پاشیدن پودر هیدروکسید آلومینیم بر سطح پوست.
طی عمل پاکسازی به وسیله دستگاه میکرو اگر دقیق و کامل طی چند جلسه انجام شود، می‌توان:
۱) میزان ترشح چربی پوست را تا اندازه‌ای تنظیم کرد.
۲) ضایعات پوستی مرتبط با آکنه یا جوش صورت (کومدون‌های سر سیاه و سفید، میلیا یا کیست‌های کوچک سفید زیرپوستی) را تخلیه و پاک کرد
۳) لک‌های پوستی ایجاد شده ناشی از جوش‌ها، نور آفتاب، تغییرات هورمونی (دارویی، حاملگی، و...) را کمتر کرد.
۴) جوشگاه‌ها یا عمق فرو رفتگی‌های ناشی از جوش را تا اندازه‌ای کاهش داد.
۵) با تحریک سلول‌های فیبروبلاست و تولید کلاژن تا اندازه‌ای از افزایش و عمق چین و چروک پوست جلوگیری کرد.
نکته مهم این‌که پاکسازی یا میکرو پوست صورت فقط در کنار درمان‌های دیگر موثر خواهد بود. به عنوان مثال برای درمان ملاسما یا لک صورت علاوه بر مصرف ضدآفتاب و کرم‌های ضد لک و رعایت سایر دستورات درمانی می‌توان از میکرو برای افزایش روند بهبود استفاده کرد یا در جوش صورت، چنانچه درمان موفق دارویی انجام شده می‌توان برای تخلیه کومدون‌های یا کیست‌های کوچک زیر پوستی و کاهش عمق جوشگاه‌ها از میکرو بهره گرفت.
پاکسازی یا میکرو پوست به تناسب شدت، وسعت و عمق ضایعات به ۲ فرم سطحی (پیلینگ) یا عمقی (درم ابریشن) است که دستگاه و سر ساینده دستگاه بر پوست صورت را می‌توان برای درمان سطحی یا عمقی تنظیم کرد. از سوی دیگر، تعداد و فاصله جلسات پاکسازی به تشخیص پزشک متخصص پوست معمولا از ۳ تا ۷ جلسه به فاصله یک تا ۲ ماه است.
نکته آخر این‌که نحوه انجام میکرو به این صورت است که پس از شستشوی کامل صورت، ابتدا پزشک باید کیست‌ها و کومدون‌های کوچک زیر پوستی را تخلیه و پاکسازی کند. سپس سر ساینده دستگاه میکرو برای پاشیدن پودر هیدروکسید آلومینیوم و ساکشن پوست به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه روی پوست کشیده شود و در پایان، پوست صورت و پودر باقیمانده به طور کامل شسته شود. باید دانست که قرمزی مختصر و پوسته ریزی ملایم صورت تا چند روز پس از میکرو طبیعی است که طی این مدت، مصرف ضدآفتاب و مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی می‌تواند در کاهش پوسته ریزی و قرمزی پوست موثر باشد.

دکتر سید ناصر عمادی
متخصص پوست