مرورگرها از دیروز تا امروز

مارک اندرسن از جمله افرادی است که نقش بسیار مهمی در توسعه و گسترش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی داشته است. او با خلق نسل اول مرورگرها که موزاییک نام داشت زمینه مناسبی را برای …

مارک اندرسن از جمله افرادی است که نقش بسیار مهمی در توسعه و گسترش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی داشته است.
او با خلق نسل اول مرورگرها که موزاییک نام داشت زمینه مناسبی را برای مرورگرهای امروزی به وجود آورد و به این ترتیب توانست دنیای وب را متحول سازد.
اندرسن سال ۱۹۷۱/۱۳۵۰ متولد شد و در ۲۱ سالگی برای کار روی طرح تحقیقاتی دانشگاه ایلینویز استخدام شد. آن سال‌ها گشت و گذار در اینترنت بدون در اختیار داشتن یک مرورگر ارزانقیمت که کاربرد آسانی داشته باشد به آسانی امکان‌پذیر نبود و از این رو استفاده از اینترنت تنها در انحصار دانشگاهیان بود.
تحقیقات او و همکارانش در زمینه استفاده از کامپیوتر و اینترنت موجب شد برای نخستین بار ایده ایجاد مرورگرهای ارزان و همگانی در ذهن آنها شکل گیرد.
در آن زمان مرورگرها، امکان نمایش همزمان متن و تصویر را نداشتند. اندرسن مرورگری را با این قابلیت طراحی و آن را موزاییک نامگذاری کرد.
این مرورگر ابتدا تنها روی یک سرور اختصاصی قرار داشت. مرورگر موزاییک برنامه کامپیوتری جدیدی بود که به نظر می‌رسید می‌تواند سرآغاز ایجاد تغییراتی در حوزه وبگردی باشد.
اندرسن سال ۱۹۹۳/۱۳۷۱ عازم دره سیلیکون شده و در یک مرکز تحقیقاتی مشغول کار شد. پس از آن تصمیم گرفت با همکاری گروهی از همکاران سابق، شرکتی را راه‌اندازی کنند. این گروه پس از تلاش‌های بی‌وقفه موفق شدند نسخه جدیدی از موزاییک را به نام نت اسکیپ طراحی کنند. قیمت این مرورگر ابتدا بسیار بالا بود. کاربران باید برای استفاده از این مرورگر ۲۹۹ دلار پرداخت می‌کردند، اما خوشبختانه پس از مدتی قیمت نسخه جدید مرورگر به ۳۹ دلار کاهش یافت.
سال ۱۹۹۶/۱۳۷۵ بیش از ۷۵ درصد کاربران از این مرورگر استفاده می‌کردند، اما با روی کار آمدن مایکروسافت و معرفی اینترنت اکسپلورر، نت اسکیپ کم‌کم به دست فراموشی سپرده شد. تا این که سال ۱۹۹۹/۱۳۷۸ سهام نت اسکیپ فروخته شد و برای همیشه به تاریخ پیوست.
اگرچه نت اسکیپ پس از قطع خدمات پشتیبانی برای همیشه به تاریخ پیوست، اما نباید فراموش کرد که نت اسکیپ مرورگری بود که بسیاری از کاربران برای نخستین بار وب را با آن تجربه کردند.