عصاره چغندر به جای دوپینگ

بعضی متخصصان معتقدند چغندر قرمز می‌تواند باعث افزایش جریان خون و تنظیم تعریق در بدن شود. کریس‌کارور، قهرمان انگلیسی دوی ماراتن، سال گذشته رکورد بسیار خوبی به نام خود ثبت …

بعضی متخصصان معتقدند چغندر قرمز می‌تواند باعث افزایش جریان خون و تنظیم تعریق در بدن شود.
کریس‌کارور، قهرمان انگلیسی دوی ماراتن، سال گذشته رکورد بسیار خوبی به نام خود ثبت کرد. او توانست در مسابقات دوی ماراتن اسکاتلند مسافت ۱۴۰ مایل یا به عبارتی ۲۲۵ کیلومتر را در عرض ۲۴ ساعت بدود. اما او به این رکورد هم قانع نشد و شروع کرد به جست‌وجوی راهی برای افزایش آن. کریس کارور از یک هفته قبل از آغاز مسابقات امسال، روزی یک لیوان آب چغندر قرمز را به رژیم‌غذایی خود اضافه کرد و نتیجه این شد که ماه پیش، رکورد خود را به ۱۴۸ مایل (۲۳۸ کیلومتر) در ۲۴ ساعت رساند. این دونده ۴۶ ساله در مصاحبه‌ای که با رسانه‌های خبری انجام داد، گفت: «تنها چیزی که باعث موفقیت اخیر من شده، همین آب چغندر قرمز است. البته تمرینات ورزشی منظم هم ارزش و جایگاه خود را دارند، اما ۱۳ کیلومتر افزایش رکورد شوخی نیست. مسلما تمرین به تنهایی باعث چنین افزایش رکوردی نمی‌شود.»
بعضی متخصصان معتقدند چغندر قرمز می‌تواند باعث افزایش جریان خون و تنظیم تعریق در بدن شود. از نظر این گروه اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی روزانه عملکرد کلی بدن را بهبود می‌بخشد. دانشمندان انگلیسی این قضیه را از نظر علمی هم بررسی کردند. دکتر استفان بیلی، استاد دانشگاه اگزتر مطالعه‌ای علمی در این زمینه انجام داد. او تاثیر عصاره چغندر قرمز روی ۱۵ دوچرخه‌سوار حرفه‌ای را مورد آزمایش قرار داد.
دکتر بیلی به تعدادی از این افراد نیم لیتر عصاره چغندرقرمز و به تعدادی دیگر دارونمایی شبیه عصاره چغندرقرمز داد. چند ساعت پس از نوشیدن عصاره و دارونما، دوچرخه‌سواران شروع به رکاب زدن کردند. درنهایت، گروهی که آب چغندر نوشیده بودند توانستند حداقل ۲۰ درصد بیشتر از افراد گروه دیگر رکاب بزنند. اما مطالعه به همین جا ختم نشد. پژوهشگران دانشگاه اگزتر عضلات دوچرخه‌سواران را زیر دستگاه اسکنر هم بررسی کردند. نتایج این اسکن اعجاب‌آور بود. عصاره چغندر به عضلات بدن دوچرخه‌سوارها این توانایی را داد که با اکسیژن کمتری نسبت به حالت عادی فعالیت خود را انجام دهند. در ضمن برای کار عضلات انرژی کمتری هم مورد نیاز بود. بنابراین ورزشکار می‌توانست مدت طولانی‌تری فعالیت بدنی انجام دهد.

ترجمه: پروین رحمانی