چگونه از چشمان‌مان مواظبت کنیم

با معاینه مرتب و منظم چشم‌ها، افزون بر بررسی بینایی، بیماری‌های این عضو مانند تنبلی چشم کودکان، آب سیاه، آب مروارید، استحاله (فساد) لکه زرد ناشی از کهولت و عارضه چشمی حاصل …

با معاینه مرتب و منظم چشم‌ها، افزون بر بررسی بینایی، بیماری‌های این عضو مانند تنبلی چشم کودکان، آب سیاه، آب مروارید، استحاله (فساد) لکه زرد ناشی از کهولت و عارضه چشمی حاصل از بروز مرض قند را می‌توان به نحو کارایی شناسایی و درمان کرد.بسیاری از بیماری‌های چشم، برگشت‌پذیر و به آسانی مداوا شدنی‌اند. با این وصف، اگر برخی از امراض چشمی پیشرفت کنند، احتمالا به نارسایی دایمی قوه دید و نابینایی احتمالی می‌انجامد.
پزشک هنگام معاینه چشم چه کار می‌کند؟
معاینه کامل طبعا شامل موارد ذیل است:
۱) بازنگری شرح حال پزشکی.
۲) تیزبینی و انکسار دید (جهت تشخیص بینایی یا تجویز عینک).
۳) آزمون کاور (برای پی بردن به وجود انحراف چشم (لوچی) در کودکان)
۴) آزمون چراغ شیاری (جهت بررسی ساختار تشریحی چشم)
۵) آزمون فشارنگاری و میدان بینایی (به منظور وارسی آب سیاه)
۶) اتساع (به منظور معاینه شبکیه و عصب بینایی)


● برای مراقبت از چشم‌ها چه باید کرد؟
▪ استفاده از عینک‌های آفتابی
نور فرابنفش (UV) یکی از دلایل اصلی بیماری چشم است. قرار گرفتن زیاد از حد در برابر نور یاد شده ممکن است به ناخنک، رشد غیرسرطانی ملتحمه، آب مروارید و فساد لکه زرد حاصل از سالمندی بینجامد.
بنابراین مراقبت از چشم‌ها با عینک آفتابی، بخش مهمی از برنامه کلی مواظبت چشم محسوب می‌شود. این مساله به ویژه در کشورهای گرمسیری همچون مالزی، ضرورت دارد.موقع خرید عینک آفتابی، عینکی را بخرید که در برابر فرابنفش، صددرصد جنبه محافظتی داشته باشد. عینک‌های آفتابی دو لایه، مزیت دیگری دارند و آن اینکه از تابش نور پراکنده از اطراف عینک جلوگیری می‌کنند.
همه حتی بچه‌ها باید عینک آفتابی بزنند. استفاده از چنین عینکی به ویژه در مناطقی همانند نواحی پوشیده از برف، سواحل دریا و استخرهای شنا که بازتاب نور در آنها بسیار زیاد است، اهمیت فراوانی دارد.
بیشتر مردم به اشتباه تصور می‌کنند که وقتی آسمان ابری است، نور فرابنفش وجود ندارد. هر چند میزان این گونه نور در هوای ابری، کمتر است ولی باز هم زیان‌آور است. از آنجایی که نور فرابنفش پیش از ۲۰ سالگی آسیب می‌رساند، پس لازم است که بچه‌ها در خردسالی مخصوصا هنگام بازی در محوطه روباز، عینک آفتابی به چشم داشته باشند.
▪ داشتن برنامه غذایی مناسب
برنامه غذایی و خورد و خوراک تاثیر بسزایی در سالم نگه داشتن چشم‌ها دارد. ثابت شده است که برنامه غذایی سرشار از ویتامین‌های «ای»، «سی»، روی و مانند اینها، از ابتلا به بیماری‌های چشم ناشی از سالخوردگی از قبیل استحاله (فساد) لکه زرد و آب مروارید کم می‌کند.
به یاری برنامه غذایی متعادل و مصرف مقدار زیادی میوه و سبزی‌های پربرگ، بدن شما باید بتواند همه نوع ویتامین و مواد معدنی را جذب کند. چنانچه یک شیوه زندگی پرمشغله باعث شود که از برنامه غذایی‌تان غفلت کنید، شاید به مکمل‌های غذایی نیاز داشته باشید تا خلأ موجود بین جذب تغذیه خود را پر کنید. در مورد مکمل‌های فزاینده قدرت بدنی خود با متخصص تغذیه یا داروساز مشاوره کنید.

ترجمه: ابوالفضل امیردیوانی