سوزش سردل و یبوست در زنان باردار

یکی از مشکلات شایع در بارداری سوزش سر دل است که در اواخر بارداری پیش می‌آید و علت آن التهاب مری (ازوفاژیت) ناشی از برگشت اسید معده است که این اتفاق هم به دلیل شل شدن دریچه بین مری …

یکی از مشکلات شایع در بارداری سوزش سر دل است که در اواخر بارداری پیش می‌آید و علت آن التهاب مری (ازوفاژیت) ناشی از برگشت اسید معده است که این اتفاق هم به دلیل شل شدن دریچه بین مری و معده پیش می‌آید. علت این مشکل افزایش برخی هورمون‌ها در بارداری است.
در گذشته وقتی زنان باردار دچار این سوزش سر دل و ترش کردن می‌شدند مادران ما می‌گفتند بچه دارد مو در می‌آورد یا بچه پر مویی است. جالب است بدانیم در تحقیقات متوجه شده‌اند که همین طور است! یعنی بچه‌های مادرانی که ترش می‌کنند پر موتر هستند، زیرا هورمون‌هایی که موجب ترش کردن می‌شوند، باعث رویش مو هم می‌شوند!
این مشکل در ابتدا با بالا بردن سر حین خواب و مصرف غذاهای کم‌حجم بخصوص نزدیک به زمان خواب و عدم مصرف چای قابل درمان است. سپس به بیمار توصیه می‌شود شربت‌های آنتی‌اسید (شربت معده) مصرف کند. در صورت عدم درمان می‌توان از داروهای دیگر معده طبق دستور پزشک استفاده کرد. به هر حال اگر بیمار بهبود نیابد، می‌توان برای وی آندوسکوپی انجام داد تا علت قطعی بیماری معلوم شود.زخم معده از بیماری‌های دیگری است که در زنان جوان شایع است، اما جالب است بدانیم علائم این بیماری طی بارداری کاهش می‌یابد، اما به هر حال در صورت وجود علائم بیماری مثل درد در یک چهارم فوقانی و سمت راست شکم بخصوص حین گرسنگی یا بیدار شدن از خواب در اثر درد معده، می‌توان از داروهای زخم معده استفاده کرد. خوب است بدانیم علت به وجود آمدن این زخم‌‌ها، مصرف بی‌رویه داروهایی چون آسپرین، مسکن‌ها و کورتون‌ها هستند. همین طور این بیماری می‌تواند به علت وجود یک نوع میکروب به نام هلیکوباکترپیلوری، ایجاد شود.
به هرحال بیماری زخم معده در بارداری هم قابل درمان است.از مشکلات گوارشی شایع دیگر در بارداری یبوست است که در ۴۰ درصد خانم‌های باردار دیده می‌شود. علت این مشکل کاهش حرکات روده‌ها در اثر هورمون‌های بارداری است. برای درمان این مشکل توصیه می‌شود مادر باردار به میزانی بیش از معمول آب بخورد و تحرک داشته باشد و در غذا از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کند و در صورت اثر نکردن این درمان‌ها، می‌توانند از داروهایی مثل پسیلیوم که حجم مدفوع را افزایش می‌دهند استفاده کنند.از بیماری‌های گوارشی دیگر می‌توان به آپاندیسیت اشاره کرد که در یک زن از هزار زن باردار دیده می‌شود. مشکل این است که تشخیص این بیماری به دلیل تغییرات محل آپاندیس در بارداری و همین طور تغییر علائم بیماری بسیار مشکل است به هرحال در صورت وجود شک بالا به بیماری آپاندیسیت باید جراحی اورژانس (علی رغم خطرات آن برای جنین) انجام شود.

دکتر ثریا عالمی
جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان