درد سینه در کودکان زیاد جدی نیست

با توجه به حساسیت‌های زیادی که والدین نسبت به کودکانشان دارند کوچک‌ترین مشکلی در آنان را جدی گرفته و بعضا آن را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند. گرچه این حساسیت می‌تواند بجا و مفید …

با توجه به حساسیت‌های زیادی که والدین نسبت به کودکانشان دارند کوچک‌ترین مشکلی در آنان را جدی گرفته و بعضا آن را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند. گرچه این حساسیت می‌تواند بجا و مفید باشد، اما بعضا کودک و خانواده را درگیر مراجعه‌های متوالی و بی‌مورد به پزشک و آزمایشگاه‌ها می‌کند.
نتایج مطالعات جدید که در مجله امراض کودکان به‌چاپ رسیده نشان می‌دهد که درد سینه در کودکان بندرت نگران کننده بوده و در شرایط بسیار خاصی حاکی از شرایط نامساعد قلبی است. درد سینه در کودکان اغلب ناشی از کشیدگی عضلات، تنگی نفس یا خوردن غذاهای پر ادویه است.
محققان در مطالعه‌ای به سرپرستی دکتر سوزان سالیب، متخصص قلب بیمارستان کودکان در بوستون ۳۷۰۰ کودک و نوجوان بین ۷ تا ۲۲ سال را که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ مبتلا به درد سینه بوده و در این بیمارستان مداوا شدند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از آن بود که تنها درد سینه یک نفر در ۳۷ نفر یعنی یک درصد از کل افراد مراجعه‌کننده ناشی از مشکلات قلبی بوده و هیچ‌کدام هم منتهی به مرگ فرد نشده است.
در یک تقسیم‌بندی کلی مشخص شد که درد سینه ۱۳۴۵ نفر به دلیل درد عضلانی ـ اسکلتی، ۲۴۲ نفر ریوی، ۱۰۸ نفر معدی‌ ـ روده‌ای،۳۴ نفر ناشی از استرس و ۶ نفر مربوط به استفاده دارویی بود. ضمنا پزشکان موفق به کشف علت دقیق درد در ۱۹۲۸ مورد هم نشدند.
به‌‌رغم فقدان علائمی که بتواند این دردها را با مشکلات قلبی مرتبط سازد بررسی‌های کلینیکی نشان می‌داد کودکانی که نیاز به انجام تست غربالگری قلب پیدا د‌ارند از ۲۴۰ نفر به حدود ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده‌اند. البته شاید نگرانی بیش از حد والدین هم در این افزایش بی‌تاثیر نباشد. برآوردها نشان می‌دهد که میزان مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی در کودکان بین ۶/۰ تا ۲/۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که رقم ناچیزی است.
با وجود این‌که درد سینه در بزرگسالان یکی از نشانه‌های قوی مبنی بر وجود مشکلات قلبی ـ عروقی است، ولی معمولا در کودکان خیلی فاکتور هشداردهنده‌ای محسوب نمی‌شود. هر چند بسیاری از این کودکان برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات قلبی تحت آزمایش‌های هزینه‌بری قرار می‌گیرند. اکنون پزشکان از یکسری دستورالعمل تحت عنوان SCAMP استفاده می‌کنند تا نیازی به انجام آزمایش‌های غیرضروری نباشد. در این روش ابتدا کودکان براساس علائم، سابقه خانوادگی، تست ورزش و EKG مورد بررسی قرار می‌گیرند. چنانچه موارد غیرعادی مشاهده شد آزمایش‌های لازم توصیه می‌شود. این غربالگری اولیه می‌تواند مراجعه غیرضروری به متخصصان قلب را کاهش دهد.
البته متخصصان متذکر می‌شوند که بعضی علائم هشداردهنده مانند درد سینه‌ای که هنگام تمرینات ورزشی اتفاق می‌افتد یا ضربان نامرتب قلب و غش کردن را باید جدی گرفت و فورا به پزشک مراجعه کرد.

medicalxpress
مترجم:‌ آتنا حسن‌آبادی