مردان و زنان چگونه دچار ریزش مو می شوند؟

● مردان چگونه کچل می‌شوند یکی از شایع​ترین نوع ریزش مو ریزش موی تیپ مردانه است. در این نوع ریزش مو در آقایان موها ابتدا در ناحیه شقیقه​ها شروع به پس​رویی می​کنند و سپس در ناحیه …

● مردان چگونه کچل می‌شوند
یکی از شایع​ترین نوع ریزش مو ریزش موی تیپ مردانه است. در این نوع ریزش مو در آقایان موها ابتدا در ناحیه شقیقه​ها شروع به پس​رویی می​کنند و سپس در ناحیه فرق سر موها کم​پشت و نازک می​گردند. در مراحل شدیدتر موهای جلوی سر کاملا می​ریزند و فقط موهای پشت سر و کنار سر باقی می​مانند.


● افزایش کچلی مردانه در خانم‌ها
این نوع ریزش مو در خانم​ها منجر به پس​رویی خط رویش مو نمی​شود، بلکه تراکم موها در ناحیه جلوی سر و فرق سر کاهش یافته و قطر موها نازک می​گردد. هر چند به طور کلی ریزش موی تیپ مردانه در آقایان شایع​تر از خانم​ها است و به درجاتی حتی گریبان حدود ۹۰درصد آقایان را می​گیرد اما امروزه به طور واضح شاهد آن هستیم که ریزش موی تیپ مردانه در خانم​ها نیز شیوع قابل توجهی یافته است.


● شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان
یکی از علل شایع ریزش مو در خانم​ها افزایش شیوع تخمدان پلی​کیستیک است. از علل بروز این بیماری می​توان به چاقی و استرس اشاره کرد. هر چند امروزه ریزش موی تیپ مردانه در خانم​ها و دختران شیوع یافته است اما وجود هورمون​های زنانه به​خصوص استروژن همواره مانع بروز این نوع ریزش مو می​شود، حتی در کسانی که زمینه ارثی این نوع ریزش مو را دارند. البته همچنان زنان به دلایل ساختاری نسبت به مردان کمتر دچار ریزش مو می شوند و شما به ندرت در نزدیکان خود بانویی می بینید که دچار ریزش شدید مو باشد. البته همانطور که گفته شد درحال حاضر خانمها به مرور دچار نشانه های نگران کننده ای در این باره شده اند.


● پرهیز از داروهای آنابولیک
یکی از علل شایع آکنه و ریزش موی مردانه زودرس استفاده از هورمون​های آنابولیک در باشگاه​های ورزشی و بدنسازی است. متأسفانه این داروها به صورت غیرقانونی مصرف می​شود و عوارض متعددی به جای می​گذارد. به آقایان توصیه می​شود در صورت تمایل به مصرف هرگونه از این داروها با پزشک متخصص مشورت کنید.


● دلایل ثانویه ریزش مو
در خانم​ها یکی از علل مهم و شایع ریزش مو فقر آهن است. اگر سطح ذخیره آهن بدن از میزان مشخصی کمتر شود مو دچار ریزش می​شود. همچنین بیماری​های داخلی مثل مشکلات تیروئیدی نیز در تعیین علت ریزش مو اهمیت بسیاری دارند.
دارویی که فرد مصرف می​کند و شاید اهمیت زیادی به آنها ندهد در مورد فردی که ریزش مو دارد از اهمیت شایانی برخوردار است. به طور مثال فردی که به دنبال جراحی دریچه قلب، قرص​های ضدانعقاد خون مصرف می​کند می​تواند دچار ریزش مو شود یا دختران جوان و مضطربی که به منظور کنترل تپش قلب خود به طور مکرر از داروی پروپرانولول استفاده می​کنند.


● رژیم ناگهانی کچل می کند
رژیم​های غذایی نادرستی که بانوان می​گیرند یکی دیگر از علل شایع ریزش مو است. رژیمهای ناگهانی حتما فرد را دچار آسیبهایی مثل ریزش مو وسیاهی دور چشمها می کنند . دیگر لازم نیست که تذکر بدهیم برای کم کردن وزن امروزه بهترین کار مراجعه به متخصص تغذیه و انجام فعالیت​های ورزشی است. این مسئله را جدی بگیرید چون این ریزش مو بازگشت ندارد.