زندگینامه گوگل به مناسبت تولد ۱۳ سالگی‌اش

بالاخره گوگل ۱۳ ساله شد، بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا هر سال به موفقیت‌های جدیدی دست یافت و با تدبیر و خلاقیت، درآمد و حیطه کاری خود را گسترش داد. آدرس گوگل در تاریخ ۱۵ سپتامبر …

بالاخره گوگل ۱۳ ساله شد، بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا هر سال به موفقیت‌های جدیدی دست یافت و با تدبیر و خلاقیت، درآمد و حیطه کاری خود را گسترش داد. آدرس گوگل در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ توسط دو جوان با نام‌های سرجی برین و لری پیج خریداری شد و کمی پس از خرید این آدرس، آنها فعالیت خود را در سال ۱۹۹۸ آغاز کردند. این دو جوان کار خود را برای ساخت گوگل، از داخل یک گاراژ و با کمک مالی یکی از بنیانگذاران شرکت بزرگ سان ماکروسیستمز آغاز کردند. در ادامه موفقیت‌هایی که آنها در هر سال کسب کردند شرح داده شده است.


● ۱۹۹۸
دامین گوگل در سال ۹۷ ثبت شد و شرکت رسمی آن نیز در سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. ظاهر آرم موجود در صفحه اصلی گوگل از سال ۲۰۰۲ به بعد در تاریخ تولد آن، تغییر یافت. این دو جوان، برای ارتقای عملکرد گوگل، زمان زیادی را در محل کار خود، یعنی گاراژ یک خانه سپری کردند!


● ۱۹۹۹
موسسان گوگل یک سال بعد در سال ۱۹۹۹ سرور گوگل را از گاراژ به مکان دیگری منتقل کردند.


● ۲۰۰۰
در سال ۲۰۰۰ و همزمان با ارائه سرویس تبلیغاتی گوگل با نام AdSense، رقبای این کمپانی مانند یاهو به فکر عرضه و استفاده از سیستمی مشابه موتور جستجوی گوگل افتادند. رقابت‌ها از سال ۲۰۰۰ بالا گرفت.


● ۲۰۰۱
در سال ۲۰۰۱ گوگل جهانی شد و اولین شرکت رسمی خود را در Tokyo راه‌اندازی کرد. در این سال سرویس جستجوی تصویر گوگل فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.


● ۲۰۰۲
آزمایشگاه گوگل یعنی قسمتی که پیشنهادات جدید برای گوگل مورد بررسی قرار می‌گرفت، در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد. همچنین سرویس خبری گوگل در این سال فعالیت خود را آغاز کرد.


● ۲۰۰۳
در این سال گوگل، سرویس وبلاگ دهی خود را به طور جدی آغاز کرد. جستجوگر کتاب گوگل نیز در سال ۲۰۰۳ فعال شد. سال ۲۰۰۳ یک تحول جدید برای گوگل رقم زد. فعل Google به معنی «جستجو کردن» در فرهنگ لغات زبان انگلیسی ثبت شد. بنابراین اگر یکی از دوستانتان به شما گفت مشغول گوگل کردن یک مطلب است متعجب نشوید، چرا که منظور وی از گوگل کردن همان جستجو کردن است.


● ۲۰۰۴
در سال ۲۰۰۴ شاخص تعداد جستجو در گوگل به ۸ میلیارد رسید. مهم‌ترین اتفاق برای گوگل در سال ۲۰۰۴، عرضه رسمی Gmail گوگل بود.


● ۲۰۰۵
تمرکز اصلی گوگل در سال ۲۰۰۵ روی نقشه‌ها بود.iGoogle نیز به عنوان یک سرویس برای شخصی سازی صفحه اول گوگل و اضافه کردن اخبار، تصاویر، گزارش آب و هوا و ... به صفحه گوگل به همراه Google Reader و Google Analytics در سال ۲۰۰۵ عرضه شدند. همچنین نسخه موبایل سرویس‌های Gmail، Blogger و Search گوگل در این سال کار خود را آغاز کردند. در همین سال بود که گوگل، اندروید را نیز خریداری کرد.


● ۲۰۰۶
در سال ۲۰۰۶ گوگل، یوتیوب را خرید و عملکرد Google Map را بهبود بخشید. سرویس Google Docs نیز در همین سال به سرویس‌های گوگل اضافه شد.


● ۲۰۰۸
در سال ۲۰۰۸ گوگل نسخه موبایل مرورگر کروم را برای گوشی‌های محبوب iPhone تولید کرد تا گوی رقابت را از نسخه‌های موبایل مرورگر‌ها برباید. اولین نسخه سیستم عامل اندروید نیز در همین سال به بازار عرضه و با استقبال زیادی مواجه شد.


● ۲۰۰۹
گوگل در این سال سیستم عامل سبک وزن خود را به نام Chrome OS تولید و عرضه کرد.


● ۲۰۱۱
سال ۲۰۱۱ سال تغییرات گوناگونی برای گوگل بود. عرضه گوگل پلاس و خرید موتورولا از پروژه‌های بزرگ گوگل در این سال بود. در طول این ۱۳ سال، گوگل روش‌های زندگی مردم را به طور محسوس تغییر داد. بسیاری از کاربران برای انجام امور روزمره خود به سرویس‌های مختلف گوگل مانند Google Map و Gmail و... نیاز دارند. تولید سیستم عامل اندروید نیز یکی از بزرگ‌ترین محصولاتی بود که گوگل اخیرا عرضه کرده و توانسته نظر و اعتماد کاربران را به خود جلب کند.

منبع: زومیت