۸ درمان سلولیت

رایج‌ترین روش‌های درمانی که امروزه برای مداوای سلولیت به‌کار می‌روند، عبارتند از:... ۱) اندرمولوژی (ساکشن و ماساژ): در این روش یک دستگاه که فشار منفی در سطح پوست ایجاد می‌کند و …

رایج‌ترین روش‌های درمانی که امروزه برای مداوای سلولیت به‌کار می‌روند، عبارتند از:...
۱) اندرمولوژی (ساکشن و ماساژ): در این روش یک دستگاه که فشار منفی در سطح پوست ایجاد می‌کند و آن را ماساژ می‌دهد، در درمان سلولیت به کار می‌رود. مکانیسم عمل این دستگاه به کلی با لیپوساکشن تفاوت دارد زیرا فقط در سطح پوست فشار منفی ایجاد می‌کند (مثل اینکه لوله جاروبرقی را روی سطح پوست بگیریم). این دستگاه چربی زیر پوستی را حرکت می‌دهد و درمانش باید هفته‌ای ۲ بار ۱۰ تا ۴۵ دقیقه به تعداد جلسات زیاد انجام شود.
۲) لیپوساکشن: لیپوساکشن چربی‌های عمقی را تخلیه می‌کند و از آنجا که چربی اصلی در سلولیت، لایه چربی نزدیک سطح پوست است، این روش در درمان آن آنچنان موثر نیست. اگر بخواهیم با لیپوساکشن چربی‌های سطحی را برداریم، احتمال آسیب عروق سطحی و نابودی و نکروز پوست افزایش می‌یابد.
۳) سابسیژن: پس از بی‌حسی موضعی، متخصص پوست یک سوزن مخصوص را زیر پوست وارد و چسبندگی‌های لایه سطحی پوست به لایه عمقی را آزاد می‌کند، یعنی نواحی‌ای از سلولیت که پوست چین خورده را به عمق چسبانده، آزاد می‌شود.
۴) مزوتراپی: یک آنزیم به نام فسفاتیدیل کولین با سوزن زیرپوست تزریق می‌شود. این آنزیم از طریق تحریک و فعال‌کردن گیرنده‌ها، لیپولیز (شکسته‌شدن چربی‌ها) را تحریک می‌کند. در سلول‌های چربی در ناحیه بالای ران، تعداد این گیرنده‌ها بسیار کمتر است بنابراین مزوتراپی در این ناحیه اثر چندانی ندارد.
۵) رادیوفرکوئنسی RF: این دستگاه با ایجاد میدان مغناطیسی، در زیر پوست حرارت ایجاد می‌کند، بدون اینکه سطح آن آسیب ببیند. این دستگاه به شکل دوقطبی و تک‌قطبی کار می‌کند. در حال حاضر ۲ دستگاه Antilax و Accent برای این منظور در ایران وجود دارد. ترکیب لیزر و رادیوفرکوئنسی احتمالا مانند مزوتراپی باعث تسریع متابولیسم موضعی چربی می‌شود.
۶) اولتراسوند: با ۳ مکانیسم روی سلول‌های چربی اثر می‌گذارد و به عنوان درمان کمکی در درمان سلولیت به کار می‌رود.
۷) لیزردرمانی: اخیرا استفاده از این شیوه در درمان سلولیت و چربی مناطق محدود موثر است. لیزری که در این روش به کار می‌رود، شبیه لیزر مخصوص لیپوساکشن است اما نسبت به آن کمتر تهاجمی است. در این شیوه یک فیبر ۳۰۰ میکرومتری درون یک کانول با قطر ۱ میلی‌متر به زیر پوست هدایت می‌شود. در حالی که در لیپوساکشن سنتی، قطر کانول بین ۳ تا ۵ میلی‌متر است.
۸) درمان دارویی: داروهای زیادی در بازار برای درمان سلولیت وجود دارد. مالیدنی‌های گیاهی هم همین‌طور اما درمورد هیچ‌کدام از آنها مطالعه‌های دقیق و علمی وجود ندارد. پس بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو، با متخصص پوست مشورت کنید.

دکتر محمد شیزرپور نظر متخصص پوست و مو و زیبایی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران