برخورد نزدیک با "نزدک "

نزدک (به انگلیسی: NASDAQ) بازار بورس سهام در آمریکا است. این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است، که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام …

نزدک (به انگلیسی: NASDAQ) بازار بورس سهام در آمریکا است.
این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است، که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.
این بازار در ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌گذاری شد. اما آنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، با یک سری فروش خود را از این بازار بیرون کشیدند.
این بازار بورس در نیویورک مرکزیت دارد و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد.
نزدک از لحاظ امنیتی مانند سیستم کنترل برق ایالات متحده یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.
البته این به آن معنا نیست که غیر قابل نفوذ است و همین سال گذشته هک شد.بااین وجود سیستم اینترنتی مبادلات ارزی نزدک همچنان جزو امن ترین سیستم های امنیتی به شمار می آید.

● تاریخچه نزدک
نزدک در ۸ فوریه سال ۱۹۷۱ توسط National Association of Securities Dealers- NASDتاسیس شد و اولین بازار سهام الکترونیکی جهان است.
ساختمان نزدک در میدان تایمز شهر نیویورک قرار دارد.
NASDAQ مخفف جمله National Association of Securities Dealers Automated Quotations system "سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار"است .
در ابتدای تاسیس فقط یک کامپیوتر برای داده های اطلاعاتی داشت و عملا ارتباطی بین خریداران و فروشندگان انجام نمیشد . این بازار باعث پایین آمدن مقداری از سپرده ها شد.
این بازار دارای بیش از ۳۲۰۰ کمپانی شامل کمپانی های ارتباطی و مخابراتی - حمل و نقل -خدمات مالی و ... است بر خلاف بازار (NYSE ( WALL STREET "بورس نیویورک"بازار NASDAQ کاملا الکترونیکی است.
اولین بازار سهامی بود که تبلیغ پررنگ و همه جانبه کمپانی های قابل خرید در این بازار را میکرد و در تبلیغات خود چنین بیان میکرد : بازار سهام نزدک بازار صد سال آینده است در سال ۱۹۸۵ شاخص NASDAQ ۱۰۰ معرفی شد .
تا سال ۱۹۸۷ اکثر معاملات از طریق تلفن انجام میشد اما در جریان حادثه اکتبر ۱۹۸۷ ( اشاره به دوشنبه سیاه ) بازاریابها به تلفن ها پاسخ نمیدادند و به همین دلیل سیستم انجام دستورات کوچک که شیوه ای الکترونیکی برای وارد کردن معاملات معامله گران بود برقرار شد.

● دوشنبه سیاه
نامی است که به روز دوشنبه ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ داده اند . زمانی که شاخص DJIA سقوط نمایشی خود را همزمان با سقوط سراسری بورس های جهانی شروع کرد . در آخر ماه اکتبر بازار سهام هنگ کنگ ۴۵.۸ % استرالیا ۴۱.۸ % بریتانیا ۲۶.۴ % ایالات متحده ۲۲.۶ % و کانادا ۲۲.۵ % سقوط کرده بودند!
دوشنبه و سه شنبه سیاه برای ۲۸ و ۲۹ اکتبر ۱۹۲۹ نیز به کار میرود یعنی بعد از پنج شنبه سیاه در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹.
سقوط دوشنبه سیاه دومین سقوط در تاریخ بازار سهام است . اولین سقوط در روز شنبه ۱۲ دسامبر ۱۹۱۴ بود وقتی که شاخص DJIA سقوطی ۲۴.۳۹ درصدی را تجربه کرد.
در آن واقعه بازار نیویورک تا جولای به دلیل بدهی خارجی ناشی از جنگ جهانی اول تعطیل شد.
حادثه سال ۱۹۸۷ دارای رموزی است . تعداد زیادی از افراد برجسته معتقدند که خبر و واقعه مهمی در دوشنبه سیاه رخ نداده بود که باعث چنین ریزشی شود. مهمترین فرضیات عقلانی درباره علت این رویداد فرایض بازار کارآمد و موازنه اقتصادی بیان شد . بحث ها و دلایل هنوز هم بعد از گذشت سال ها از آن واقعه همچنان بدون رسیدن به نتیجه ای همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل بورس نزدک : Robert Greifeld
مدیر مالی : David P. Warren
مدیریت سرمایه گذارای : Anna M. Ewing

● روزهای تعطیل بازار :
January ۱ - New Year&#۰۳۹;s Dayسال جدید
January ۱۵ - Martin Luther King Jr.&#۰۳۹;s Birthday تولد مارتین لوتر کین
February ۱۹ - Presidents&#۰۳۹; Day روز رئیس جمهور
April ۶ - Good Friday جمعه قبل از عید پاک
May ۲۸ - Memorial Day روز یاد بود
July ۴ - Independence Day روز استقلال
September ۳ - Labor Day روز کارگر
November ۲۲ - Thanksgiving Day روز شکر گزاری
December ۲۵ - Christmas Day جشن کریسمس
تعداد کارکنان : ۸۹۸ نفر

منبع : بانکی
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir