نکاتی در خصوص جهاد اقتصادی

باید اذعان نمود که در سال جاری نگاه به حوزه اقتصاد و مدیریت کلان کشور نگاه ویژه ای است. در واقع سال جهاد اقتصادی سال ویژه ای برای مردم و مسئولین محسوب می گردد تا با سعی و تلاش بخش …

باید اذعان نمود که در سال جاری نگاه به حوزه اقتصاد و مدیریت کلان کشور نگاه ویژه ای است. در واقع سال جهاد اقتصادی سال ویژه ای برای مردم و مسئولین محسوب می گردد تا با سعی و تلاش بخش عمده ای از عقب افتادگی های کشور در حوزه اقتصاد را جبران کنند.
در سال ۹۰ که سومین سال از دهه پیشرفت و عدالت محسوب می شود با توجه به مطالبه رهبری در خصوص جهاد اقتصادی این مهم احساس می شود که همگان باید به نحوی در جبران برخی نقایص اقتصادی در کشور فعال باشند. کلمه جهاد بر گرفته از کلمه جهد به معنای کوشش وتلاش مضاعف می باشد. جهاد اقتصادی در یک معنای ساده به معنی تلاش و کوشش در مسائل اقتصادی می باشد ولی این تعریف ساده نمی تواند تمام حق مطلب این موضوع یا بیانات مقام معظم رهبری را برآورده سازد. این تعریف باید آن قدر ارزش داشته باشد تا نام یک سال به آن تعلق گیرد.
در این خصوص میان جهاد اقتصادی و فرهنگ دینی و اسلامی ما ارتباطی مستقیم وجود دارد . تلاش و کوشش جزء اعتقادات دینی ما مسلمانان می باشد خداوند در قرآن می فرماید: «الدنیا مزرعه آخره» و یا «لیس الانسان الاما سعی»خداوند انسان را به تلاش و کوشش در زمینه تامین منابع مالی دعوت می کند و یا در یک حدیث شریفه داریم مومنی که هر روز در راه رضای خدا برای تامین معاش خود و خانواده از خانه خارج می شود، ثواب کسی را دارد که در راه خدا جهاد کرده است. بنابراین اسلام به امر اقتصاد توجه ویژه ای دارد و اصولابه هیچ وجه زیبنده نیست که کشور اسلامی وابسته به کشورهای غیر اسلامی و احیانا کفر باشد.
از طرف دیگر استقلال کامل سیاسی در عرصه بین المللی زمانی به دست می آید که کشور دارای استقلال اقتصادی نیز باشد. که این امر جز از طریق جهاد اقتصادی فراهم نخواهد آمد.
جهاد اقتصادی به تعبیر بنده تلاش و کوششی مجاهدانه و اعتقادی در راستای دستیابی به استقلال اقتصادی کشور می باشد.
تاکنون مفاهیم متنوعی از جهاد مانند جهاد علمی، جهاد فرهنگی، جهاد سازندگی، جهاد معنوی و جهاد اقتصادی مطرح شده است که هر کدام در برهه ای از زمان دارای اهمیت بیشتری نسبت به سایر موارد بوده است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هر یک از این جهادها مهم می باشند. ولی در سال ۱۳۹۰ با توجه به فشارهای محیطی بویژه تحریم ها، جهاد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. حکومت اسلامی زمانی می تواند در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد که از بنیه و توان مالی مناسبی نیز برخوردار باشد.
مدیریت مصرف نقش بسیار زیادی در دستیابی به جهاد اقتصادی ایفا می کند. در تعریف بهره وری (از اصطلاحات مدیریتی است) بهره وری عبارت است از نسبت خروجی به ورودی؛ در زمینه جهاد اقتصادی می توان به فرمول بهره وری نیز توجه داشت. در این خصوص نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که باید نسبت به آن توجهی ویژه داشت . مهمترین اصل در مدیریت برنامه ریزی می باشد. بدون تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار، عملیات مانند حرکت در بیابانی بدون نقشه و راه است. نظام برنامه ریزی باید به صورت یک فرهنگ در رفتار تک تک افراد جامعه و نهادهای حاکمیتی تبلور یابد. به گونه ای که هر روز افراد جامعه برای هر اقدامی بپرسند چه کاری، به چه هدفی، در چه زمانی، در چه مکانی، چگونه و چرا؟ پاسخ به این سئوالات توسط نهادهای حاکمیتی و افراد جامعه باعث خواهدشد برنامه حرکتی و منابعی که باید مصروف شود جهت دار و هدفمند باشد.‏
موتور حرکت جهاد اقتصادی تولید است. تولید موجب ایجاد ارزش افزوده به خاطر تبدیل نهادهای تولید به محصولات و خدمات خواهد شد و تولید ناخالص ملی (‏GNP‏) را افزایش خواهد داد. تولید هدفمند می تواند عاملی برای افزایش درآمدهای غیر نفتی، رها شده از اقتصاد نفت، افزایش صادرات و نهایتا دستیابی به استقلال اقتصادی شود.

جعفر قادرزاده