مسمومیت ناشی از شوینده های خانگی

در ایران مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی و شوینده خانگی یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت هاست. استفاده بی رویه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می شود بلکه …

در ایران مسمومیت با سموم دفع آفات، مواد شیمیایی و شوینده خانگی یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت هاست.
استفاده بی رویه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می شود بلکه می تواند از طریق ایجاد باقیمانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر محسوب شود.
پیشگیری از بروز این نوع مسمومیت ها نباید سموم دفع آفات را در ظروف مشابه مواد خوراکی و آشامیدنی مانند بطری نوشابه نگهداری شود و در هنگام سم پاشی مزارع، باغات و باغچه ها حتما از ماسک، دستکش و لباس مناسب استفاده شود.
علایم و نشانه های مسمومیت با برخی از سموم موش کش به صورت تأخیری (۲۴تا ۴۸ ساعت بعد از مصرف) ظاهر خواهد شد و علایم و نشانه های مسومیت با گروه مهمی از حشره کش ها، با تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، ریزش اشک، آبریزش از بینی، تعریق، تنگی نفس، افت فشار خون، تنگی مردمک چشم و اختلالات قلبی و عصبی همراه است.در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. همچنین از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک با فرآورده های سفیدکننده جداً خودداری کنید زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلال بسیار سمی و خفه کننده است.
پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در یک مکان توقف نکنید چرا که گازهای تولیدشده در این محیط بدون تهویه مناسب خفه کننده و سمی است.