بارداری و مسمومیت غذایی

پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که خود شخص دچار حالت‌های تهوع و یا استفراغ است رخ دهد، ممکن است علایم گمراه‌کننده‌ای …

پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که خود شخص دچار حالت‌های تهوع و یا استفراغ است رخ دهد، ممکن است علایم گمراه‌کننده‌ای داشته باشد و در بعضی شرایط تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی خانم باردار را تشدید کند...
البته این علایم به اینکه مسمومیت غذایی با چه نوع میکروبی ایجاد شده است، بستگی دارد. گاهی مسمومیت با ویروس، باکتری یا باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد می‌شود که همه اینها عوارض بسیار بدی را برای خانم باردار در پی دارند. ممکن است خانم باردار در اثر تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت، اختلالات آب و الکترولیت پیدا ‌کند یا به دلیل مسمومیت، سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود و باکتری‌ها بتوانند عفونت جدی و سیستمیک ایجاد کنند. این عفونت‌ها می‌توانند هم برای خود او و هم برای جنین خطرناک باشند.
اگر مسمومیت غذایی در اواخر بارداری ایجاد شود، عوارض خیلی شدیدتر خواهد بود و حتی ممکن است به یک زایمان زودرس هم منجر شود.
به طور کلی اختلالات آب و الکترولیت یا ایجاد عفونت سیستمیک در بدن که در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود، می‌تواند برای خانم باردار در مقایسه با یک فرد عادی شدیدتر باشد، بنابراین خیلی مهم است که در مصرف موادغذایی دقت و موادغذایی سالم انتخاب کند. بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری غذاهای کنسروی نخورند یا کنسرو را حتما پیش از مصرف بجوشانند. مخصوصا کنسرو تن ماهی خیلی می‌تواند خطرناک باشد. اگر بیرون از خانه غذا نخورند هم مطمئن‌تر خواهد بود چون در غذاهایی مانند ساندویچ یا فست‌‌فودها ممکن است از سس‌های چرب و سس مایونز استفاده شده باشد که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد. اگر در دوران بارداری مسمومیت غذایی اتفاق بیفتد، باید درمان به سرعت آغاز شود. مسمومیت غذایی ممکن است علایمی مانند سرگیجه، دل درد، تب، دل‌پیچه و اسهال ایجاد کند که با مشاهده آنها باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

دکتر اعظم السادات موسوی
متخصص زنان و زایمان
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران