شیوه جراحی پلک‌ها

عمل جراحی زیبایی پلک ها با ۳ روش بی‌حسی موضعی، نیمه‌بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است که بیمار در انتخاب نوع بیهوشی آزاد خواهد بود. بی‌حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی …

عمل جراحی زیبایی پلک ها با ۳ روش بی‌حسی موضعی، نیمه‌بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است که بیمار در انتخاب نوع بیهوشی آزاد خواهد بود.
بی‌حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده می‌شود. در این روش ماده بی‌حس‌کننده لیدوکائین فقط در محل عمل که در اینجا اطراف پلک است تزریق می‌شود.
بدیهی است که با این کار پلک بی‌حس می‌شود و بیمار دردی را متوجه نخواهد بود، اما داروی تزریقی فقط درد را از بین می‌برد، ولی اضطراب بیمار به قوت خود باقی است.
در روش نیمه‌بیهوشی علاوه بر این‌که اطراف پلک توسط جراح بی‌حس می‌شود متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ داروهای ضد درد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق می‌کند.
این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی می‌برند. بدیهی است که در این حالت علاوه بر این‌که بیمار دردی ندارد، اضطراب و استرسی را نیز متحمل نمی‌شود.


● تکنیک عمل
پلک‌های فوقانی و تحتانی را می‌توان به طور مجزا یا همزمان مورد عمل قرار داد.
▪ پلک بالا: برش درست روی چین طبیعی پلک داده می‌شود لذا احتمال این‌که بعد از عمل جای برش روی پلک‌ها بماند فوق‌العاده کم است. بعد از برداشتن از پوست و نسج زیرپوستی، در صورت لزوم کیسه‌های چربی نیز برداشته شده و محل برش با نخ بسیار نازک دوخته می‌شود.
▪ پلک پایین: اگر میزان پف پلک پایین و بیرون‌زدگی چربی‌های آن زیاد باشد محل برش کاملا زیر خط مژه‌ها خواهد بود. در این صورت علاوه بر خارج‌کردن چربی‌های اضافی می‌توان پوست اضافی پلک را نیز چید، اما اگر میزان بیرون‌زدگی چربی‌ها خیلی زیاد نباشد و پوست پلک نیز در حد معمول باشد می‌توان چربی‌ها را از طریق برشی واقع در سطح داخلی پلک خارج کرد. مزیت این روش آن است که روی پوست هیچ برشی وجود ندارد و ضمنا بهبودی و ترمیم آن نیز سریع‌تر است.
▪ مدت عمل: ۴ پلک حدود ۲ ساعت بعد از عمل ممکن است اطراف چشم قدری متورم و کبود شود. خشکی چشم نیز معمول است که برای برطرف‌کردن آن می‌توان از قطره اشک مصنوعی استفاده کرد. تورم و کبودی اولیه در عرض یکی دو هفته برطرف می‌شود، اما چند ماه طول می‌کشد تا نتیجه نهایی عمل ظاهر شود.
محل برش جراحی بتدریج کمرنگ می‌شود و ممکن است تا یک‌سال به طول بینجامد تا محل برش به طور کامل برطرف شود. نتیجه عمل دائمی است با این وجود زمان در حال گذر است و بدیهی است که گذشت زمان می‌تواند روی تمام بدن از جمله روی پلک‌های عمل شده نیز تاثیر بگذارد.

دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش، حلق و بینی