کاسبی در فضای مجازی

کسب و کار اینترنتی نوعی اشتغال و درآمدزایی از طریق امکانات گسترده فضای مجازی وب محسوب می‌شود. این نوع کسب و کار به آشنایی مقدماتی تا پیشرفته با اینترنت و بازار مبادلات تجاری …

کسب و کار اینترنتی نوعی اشتغال و درآمدزایی از طریق امکانات گسترده فضای مجازی وب محسوب می‌شود. این نوع کسب و کار به آشنایی مقدماتی تا پیشرفته با اینترنت و بازار مبادلات تجاری و اقتصادی نیاز دارد و علاقه‌مندان آن غالبا از اقشار جوان هستند.
این نوع اشتغال در کشور ما به دلیل ضعف زیرساخت‌های الکترونیکی و فنی در حوزه ارتباطات اینترنتی نظیر سرعت کم تبادل اطلاعات، محدودیت دسترسی اقشار مختلف به اینترنت، ضعف آموزش عمومی در حوزه تجارت و خرید اینترنتی و... با نارسایی‌های جورواجوری مواجه است و رواج گسترده ندارد.
با این حال جالب است بدانید بخش بزرگی از ثروتمندان تراز اول جهان مبدع و خلاق نوعی کسب و کار اینترنتی بوده یا هستند. امروزه سایت‌ها و پایگاه‌های تجارت الکترونیکی معروفی وجود دارند که در حوزه‌های مختلف نظیر حراجی کالا، ارائه خدمات خرید، عرضه اطلاعات تخصصی، به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات و... فعالیت می‌کنند و درآمدی کلان برای صاحبان خوش‌فکرشان رقم می‌زنند.
جالب این که ایده‌های اولیه این نوع تجارت الکترونیک نیز غالبا بسیار ساده و حتی در نظر اول پیش پا افتاده‌اند. این ایده‌ها گاهی مایه تمسخر و استهزاء بوده ولی در عمل با استقبال تدریجی یا یکباره کاربران اینترنت به دستگاه چاپ اسکناس تبدیل شده‌‌اند. این ایده‌ها منحصر به فرد نیستند و می‌توانند بارها تکرار شوند و پولساز باشند. برای آن که موضوع ملموس‌تر شود می‌توان به ایده راه‌اندازی تعدادی از پایگاه‌های اینترنتی و سرویس‌های الکترونیکی در فضای وب اشاره کرد که در عمل بسیار موفق و معروفند.
ـ یک سایت برای فروش کتاب احداث کنیم.
ـ پایگاهی برای به اشتراک گذاشتن موسیقی، فیلم‌ها و تصاویر شخصی ایجاد کنیم.
ـ پایگاهی برای معرفی وسایل الکترونیکی نظیر دوربین عکاسی، گوشی موبایل و... راه‌اندازی کنیم.
ـ برای فروش، معرفی و بازاریابی محصولاتی نظیر پوشاک، لوازم منزل و... سایت ایجاد کنیم.
ـ و...
کسب و کار اینترنتی از رشد آگاهی‌ها و آموزش‌های مدرن جامعه در حوزه ارتباطات مجازی تاثیر می‌پذیرد و بر کیفیت زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارد. بالطبع بسیاری از ایده‌های این نوع اشتغال در نظر و عمل پیچیده‌اند و اجرای آنها به توان فنی و تخصصی یا سرمایه‌ای هنگفت نیاز دارد، اما ظرفیت‌های گسترده اینترنت اجازه می‌دهد ایده‌های ساده و خلاق نیز در آن قابلیت رشد داشته باشند.
دیگر این که ظرفیت‌های کسب و کار در اینترنت نه تنها اشباع نمی‌شود بلکه با شتاب بسیار در حال افزایش و محدودیت‌شکنی است. راه‌‌اندازی ساده، سرمایه‌گذاری اندک، نیاز نداشتن به دفتر کار اداری و تجاری و انعطاف‌پذیری، سایر مزایای کسب و کار اینترنتی هستند که در ۹ گروه عمده بدین شرح طبقه‌بندی می‌شوند:
ـ ایجاد اجتماعات آنلاین
ـ خرید و فروش و حراج کالا
ـ ایجاد پایگاه‌های انحصاری اطلاعات، اخبار و آموزش
ـ پیوستن به شبکه واسطه‌گری
ـ سرمایه‌گذاری مشترک
ـ تبلیغات اینترنتی
ـ‌ تهیه و فروش نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای
ـ ارائه خدمات تخصصی
ـ خدمات مرتبط با پست الکترونیکی.

امین رحیمی