نشان ستاره انرژی چیست؟

ستاره انرژی یک استاندارد بین‌المللی برای مصرف بهینه انرژی تجهیزات الکتریکی است. این استاندارد توسط آژانس حمایت از محیط زیست ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ مطرح شد و امروزه در بسیاری …

ستاره انرژی یک استاندارد بین‌المللی برای مصرف بهینه انرژی تجهیزات الکتریکی است. این استاندارد توسط آژانس حمایت از محیط زیست ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ مطرح شد و امروزه در بسیاری از کشورها نیز استفاده می‌شود. دولت‌ها از این نشان بین‌المللی ستاره انرژی برای تشویق افراد برای استفاده از تجهیزات الکتریکی کم صرف که به صورت بهینه از انرژی استفاده می‌کنند، بهره می‌گیرند.

▪ این نشان چگونه کار می‌کند؟
محصولاتی که دارای نشان ستاره انرژی هستند، به دلیل اینکه مجهز به سیستم اتومامیک خاموش شدن دستگاه در زمان بی‌استفاده بودن هستند، میزان مصرف انرژی به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

▪ تجهیزات اداری
از آنجایی که اکثر تجهیزات الکتریکی موجود در اداره‌ها پتانسیل زیادی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به این طریق دارند و برای ساعات زیادی از روز بی‌استفاده هستند، توصیه می‌شود استاندارد ستاره انرژی برای آنها رعایت شود.
در خصوص تجهیزات الکتریکی موبوط به خانه نیز چنین استانداردی قابل اجراست و شما می‌توانید از فروشگاه‌ها لوازمی را بخرید که نشان ستاره انرژی دارند. اگر لوازمی مانند تلویزیون و دی‌وی‌دی پلیر خانه شما دارای این نشان استاندارد باشند در مواقعی که روی نیمه خاموش (استندبای) هستند انرژی مصرف نمی‌کنند و به این طریق ۷۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد؛ زیرا این نوع لوازم برقی بیش از ۶۰ درصد زمان خود را در حالت نیمه خاموش به سر می‌برند.

▪ انرژی نیمه خاموش چیست؟
انرژی‌ای است که برخی از لوازم برقی در زمانی که نیمه خاموش هستند یا کاربرد اصلی خود را انجام نمی‌دهند مصرف می‌کنند. اگر رایانه، دستگاه فکس یا پرینتر شما نشان استاندارد ستاره انرژی داشته باشد، زمانی که به حالت نیمه خاموش وارد می‌شود، خودش به کاهش انرژی مصرفی می‌پردازد و پس از مدت زمانی به صورت خودکار وارد حالت خواب می‌شود و از مصرف انرژی خودداری می‌کند. در این زمان نمایشگر رایانه تاریک می‌شود و قسمت‌های مختلف دستگاه، مصرف انرژی خود را تا دوسوم کاهش می‌دهند. زمانی که شما بار دیگر بخواهید از دستگاه استفاده کنید، کافیست دکمه‌ای را بفشارید تا سیستم از حالت خواب بیدار شود و تمام قسمت‌های دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند.

▪ چرا این موضوع مهم است؟
به یقین بهترین راه برای حصول اطمینان از اینکه یک وسیله در زمانی که بی‌استفاده است انرژی مصرف نمی‌کند، خاموش کردن آن است. این کار نه تنها سبب صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود بلکه احتمال بروز اتصالی‌های برق و آتش سوزی را نیز کاهش می‌دهد.
چنانچه وسایل و لوازم برقی در ساعت‌هایی که بی‌استفاده هستند روشن بمانند، انرژی مصرف می‌کنند که این انرژی معادل ۱۲ درصد برای هر خانوار است که در سطح کشور و جهان این مقدار بسیار زیاد و چشم‌گیر است و می‌توان گفت سالانه ۵۰۰ میلیون دلار هزینه انرژی مصرفی لوازم برقی روشن در ساعت‌هایی است که استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود و در حقیقت در این ساعت‌ها هیچ‌گونه کاربردی از آن وسایل به عمل نمی‌آید. تنها مقدار کمی از این انرژی مفید مصرف می‌شود و صرف فعال بودن حافظه دستگاه و ساعت آن می‌شود و اکثر انرژی مصرفی دستگاه در این زمان به هدر می‌رود. حال استاندارد ساده انرژی تا حد زیادی از به هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و آن را به حداقل رسانده است.

مجله منزل
باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir