من خیلی خوش‌تیپ و دوست‌داشتنی ام!

اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه‌گر سیاسی برجسته ایتالیایی بود که به‌خاطر مجموعه مصاحبه‌های مفصل و مشهورش با رهبران سرشناس دنیا همچون محمدرضا شاه پهلوی، …

اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه‌گر سیاسی برجسته ایتالیایی بود که به‌خاطر مجموعه مصاحبه‌های مفصل و مشهورش با رهبران سرشناس دنیا همچون محمدرضا شاه پهلوی، یاسر عرفات، ذوالفقار علی بوتو، امام خمینی، ایندیرا گاندی، معمر قذافی و هنری کیسینجر معروفیت بسیار زیادی داشت...
او درباره فضای مصاحبه با قذافی می‌نویسد:
«مصاحبه زیرچادری انجام گرفت که قذافی در آن سکونت داشت. مکانی در مرکز حکومت طرابلس. چادر پهناور و بزرگی که با پارچه‌های نفیسی تزیین شده بود و فرش‌های گرانبها و مخده‌های بسیار بزرگ در چادر وجود داشت. طبق معمول در تلویزیون ملت را با مشت‌های گره‌خورده نشان می‌دادند که نام قذافی را بر زبان دارند و به او درود می‌فرستند. در مقابل در ورودی خیمه،‌چند نفری بخاری هیزمی را با رنج دائم، گرم نگاه می‌داشتند. روز پیش، از او خواسته بودم که در یک محیط طبیعی‌تر از دفترش با او صحبت کنم و امروز مرا در خیمه به حضور پذیرفته بود. او به عکس‌هایش خیلی اهمیت می‌دهد؛ خیلی دوست دارد او را رهبر بنامند. قذافی یک لباده سفید نخی نازک به تن داشت، حاشیه‌هایش طلایی بود. مثل یک آدم بدوی؛ مثل «پیتراتول» در فیلم «لورنس عربستان».
قذافی فکر می‌کند که خیلی خوش‌تیپ و دوست‌داشتنی است. او هرگز نمی‌پذیرد که دیگران او را نپسندند. پایش را با چکمه‌های پاشنه‌دار گرانبهایی از چرمی نازک و لطیف پوشانده بود.
حرکاتش خیلی قاطع بود؛ مثل پادشاهی که دنیا را تغییر داده باشد. به نظر می‌رسد که محیط و زندگی خارج از این قلعه را فراموش کرده است؛ قلعه‌ای که دور تا دورش سربازان تا دندان مسلح هستند.
خارج از این قلعه، شهری است که در آن بدبختی جریان دارد، شهری است که با آمدن دو قطره باران تلفن‌ها از کار می‌افتد و خیابان‌ها دریاچه می‌شود، برای اینکه در این «رساله» هرگز به فکر الگوسازی نبوده‌اند. قذافی ۳۸ ساله است. یک زن دارد و ۶ بچه. سرهنگ لقبی است که به او داده می‌شود. با یک کودتای آمریکایی به قدرت رسید، اما بلافاصله آمریکایی‌ها را بیرون کرد!
یک کتابچه‌ای در ابعاد ۸ و ۵ سانتی‌متر نوشته و با این کتابش به دموکراسی و پارلمان تف می‌کند. در این کتاب نوشته که زن‌ها فقط برای شیر دادن به بچه‌ها به دنیا می‌آیند. اگر مادرها به بچه‌هایشان شیر ندهند، بچه‌ها مثل جوجه‌های ماشینی که گوشت‌های بی‌مزه‌ای دارند، رشد خواهند کرد. وقتی که با او مصاحبه می‌کردم به یاد فرمانش افتادم که به یک زیردریایی مصری گفته بود، کشتی اقیانوس‌پیمای ملکه الیزابت که مملو از مسافر به سوی «تل‌آویو» می‌رفت، غرق شود. این فاجعه اتفاق نیفتاد، زیرا قبل از خروج اژدرها، فرمانده زیردریایی با سادات مشورت کرده بود. همچنین به روزی می‌اندیشم که او تصمیم گرفت «جلود» را برای خرید بمب اتمی به چین نزد «چوئن‌لای» بفرست، ولی چوئن لای به او بمب اتمی نفروخت.»
فالاچی طی مصاحبه‌ای که با او دارد از قذافی می?پرسد: «چرا شما این همه در دنیا منفورید؟ راستی می‌دانستید که اینقدر نچسب هستید؟ اینقدر کم دوستتان دارند؟»
و قذافی در جواب با سروصدای غافلگیرکننده‌ای جواب می‌دهد: «من را کسانی که ضدآزادی و ضدخلق‌ها هستند دوست ندارند. برعکس، مبارزان راه آزادی و توده‌ها مرا دوست دارند، همیشه و در همه جا.»