راه‌هایی برای گشت و گذار امن در اینترنت

امروزه مبحث امنیت اینترنتی و حریم شخصی کاربرانی که از فناوری‌های آن استفاده می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته شما را با روش‌هایی آشنا …

امروزه مبحث امنیت اینترنتی و حریم شخصی کاربرانی که از فناوری‌های آن استفاده می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته شما را با روش‌هایی آشنا کنیم تا بتوانید با خیال راحت در این دنیای بی پایان به مرور صفحات و وب‌سایت‌ها بپردازید:
در ماه می سال گذشته دو شرکت مایکروسافت و ادوبی اعلام کردند که با حذف کوکی‌ها در اینترنت اکسپلورر ۸ و ۹، کوکی‌های فلش ‌طولانی‌مدت و شی‌های به اشتراک گذارده شده (LSOها) نیز از بین می‌روند. بنا برنوشته‌ای در وبلاگ اینترنت اکسپلورر برای داشتن این امکان نیاز به فلش پلیر ۳/۱۰ و یا نسخه‌های جدید‌تر دارید. افزونه‌هایی برای مرورگر‌های کروم و فایر‌فاکس وجود دارند که به شما امکان می‌دهند از بار‌گذاری فایل‌های رد‌یاب موجود در صفحه‌های وب جلوگیری کنید. NoScript، یکی از این افزونه‌هاست که این امکان را برای کاربران فایر‌فاکس فراهم می‌کند. سعی کنید با یافتن این نوع ابزارها از دانلود شدن فایل‌های کوکی مشکوک جلوگیری کنید.
توسط سرویس OpenDNS، می‌توانید بدون نگرانی از مسایل امنیتی به مرور صفحه‌ها با دامین‌های مختلف بپردازید. این سرویس آنلاین علاوه بر افزایش امنیت، حافظه‌های کشی دارد که سرعت بار‌گذاری سایت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
تاریخچه مرور صفحه‌های وب را از بین ببرید. در فایر‌فاکس از منوی Tools گزینه Options سپس Privacy را انتخاب کنید. گزینه Clear history when Firefox closes را تیک بزنید. روی دکمه Settings کلیک کنید تا بتوانید انواع مختلفی از فایل‌های تولید شده در وب را پس از مرور صفحه‌ها از بین ببرید. در مرورگر کروم برای حذف داده‌ها پس از اتمام کار این مراحل را طی کنید: روی دکمه wrench در بالا و سمت راست مرورگر کلیک کنید. Options، Under the Hood، سپس Content Settings را برگزینید. در این پنجره عبارت Clear cookies and other site and plug-in data when I close my browser را تیک بزنید. در اینترنت اکسپلورر روی آیکن چرخ دنده کلیک کرده Internet options سپس General را انتخاب کنید. گزینه‌ Delete browsing history on exit را تیک بزنید.
در هر سرویس اینترنتی که عضو هستید پس از اتمام کار حتما از دکمه Sign Out برای خروج استفاده کنید. هرگز در سایت‌هایی غیر از سایت‌های رسمی ارایه دهنده سرویس نام کاربری و کلمه عبور خود را لو ندهید.
برای ارسال و دریافت پست الکترونیک ترجیحا از نرم‌افزار‌های رومیزی به‌جای مرورگر‌ها و وارد شدن به سرویس‌های مربوطه استفاده کرده و بدانید سیستم‌های IMAP و POP۳ به‌طور کلی نسبت به خدمات پست الکترونیکی امن‌تر هستند.