آنچه باید درباره خواب نوزادتان بدانید

در بدو تولد حجم معده نوزاد بسیار کوچک است و نیاز دارد هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار تغذیه شود. شاید به همین دلیل است که خواب راحت برای والدین در ماه‌های اول شبیه یک رویاست. به خصوص در مواردی …

در بدو تولد حجم معده نوزاد بسیار کوچک است و نیاز دارد هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار تغذیه شود. شاید به همین دلیل است که خواب راحت برای والدین در ماه‌های اول شبیه یک رویاست.
به خصوص در مواردی که کودک مشکل کولیک هم داشته باشد اما اگر برخورد مناسب با خواب کودک نداشته باشید، تا دوره نوپایی و شاید بعد ازآن هم رویای خواب بدون مزاحمت را خواهید داشت.
از آنجا که در ۲ ماهگی کودک هوشیار و اجتماعی می‌شود، در طول روز بیشتر بیدار می‌ماند و بازی می‌کند و به‌دلیل خستگی در طول شب راحت‌تر می‌خوابد. با افزوده‌شدن بر حجم معده او، فواصل تغذیه هم بیشتر می‌شود و مادر می‌تواند بعد از تغذیه آخر شب فرزندش تا سپیده‌دم بخوابد. در ۳ ماهگی بیشتر بچه‌ها ۷ تا ۸ ساعت بدون بیدار‌شدن می‌خوابند. البته این موضوع به رفتار صحیح والدین و اینکه او را بد عادت نکرده باشند، بستگی دارد. برای منظم‌شدن برنامه خواب باید در طول شب با نور کم و بدون حرف زدن یا بازی کردن پوشک کودک را عوض ‌کنید یا او را شیر ‌دهید. حتی سعی کنید خیلی او را جابه?جا نکنید. برعکس در طول روز این کارها را با بازی و سر و صدا انجام دهید.
اگر شیرخوارتان با اینکه جایش خشک است و شیرخورده، نمی‌خوابد یا صبح زود بیدار می‌شود و در حالی که در خواب ناز هستید، می‌خواهد بازی کند (البته باید پرده‌ها را طوری بکشید که نور اوایل صبح وارد اتاق نشود.) نباید به او کاری داشته باشید. اگر به حال خود رها شود. دوباره پس از نق‌نق کوتاهی می‌خوابد. حتی در صورت گریه و بی‌قراری مطمئن باشید این ۱۰ یا ۱۵ دقیقه تحمل و درنگ هیچ لطمه‌ای به او نمی‌زند. اگر مدتی تحمل کنید، یاد می‌گیرد بدون کمک شما بخوابد که این به نفع هردوی شماست.

دکتر سیدحسین فخرایی
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی