چگونه به فرد برق گرفته کمک کنیم؟

۱) تا وقتی که جریان برق به مصدوم متصل است نباید به مصدوم دست بزنید. ۲) پیش از هر چیز باید جریان برق قطع شود که با قطع‌کردن فیوز یا کشیدن دو شاخه از پریز ممکن می‌شود. ۳) بعد از قطع جریان …

۱) تا وقتی که جریان برق به مصدوم متصل است نباید به مصدوم دست بزنید.
۲) پیش از هر چیز باید جریان برق قطع شود که با قطع‌کردن فیوز یا کشیدن دو شاخه از پریز ممکن می‌شود.
۳) بعد از قطع جریان برق باید بدن مصدوم را از اتصال به لوازم برقی جدا کرد.
۴) فرد کمک‌کننده باید دمپایی لاستیکی به پا کند یا اگر زمین خیس است از چند روزنامه برای خشک‌کردن استفاده کند و با یک چوب یا هر چیزی که غیر رسانا است فرد مصدوم را از محلی که برق در آن وجود دارد دور کند.
۵) سریع باید به فرد مصدوم تنفس مصنوعی داد و بلافاصله ضربان قلب و نبضش را کنترل کرد. در صورتی که نبض وجود نداشت، ماساژ قلبی ضروری است.
۶) در هر نوع برق‌گرفتگی شخص باید به بیمارستان منتقل شود و تا ۲۴ ساعت تحت‌نظر باشد.
۷) اگر آثار پریدگی رنگ، اختلال نبض، نامنظم‌شدن تنفس، به‌هم‌خوردن دندان‌ها، سردشدن بدن و بی‌هوشی دیدید، می‌تواند علایم شوک باشد، بنابراین باید فورا مصدوم را به بیمارستان انتقال داده و حین این عمل، وی را به پشت بخوابانید؛ به‌نحوی که سرش پایین‌تر از بدن قرار گیرد و پاها بالاتر از سر قرار داشته باشد.
۸) بدن مصدوم را باید به وسیله کیسه آب گرم، پتو یا لباس، گرم نگه داشت و البسه تنگ را در اطراف گردن، سینه و کمر شل کرد. هوای تازه نیز باید به قدر کافی به بیمار رسانده شود.
۹) توجه کنید در فرد دچار برق‌گرفتگی احتمال آسیب مهره‌های گردنی و متعاقبا فلج اندام‌ها بسیار زیاد است؛ پس در جابجاکردن مصدوم تلاش کنید هیچ‌گونه حرکتی به سر و گردن وی داده نشود.
۱۰) در برق‌گرفتگی با ولتاژ بالا تا زمانی که جریان برق قطع نشده حتی نمی‌توان به مصدوم نزدیک شد چون در فاصله چند متری هم ممکن است به فردی که می‌خواهد کمک کند برق منتقل شود.