گروه مامایی در ایران چه کسانی هستند؟

گروه مامایی و یا مشاوران مامایی در کشور ها و سیستم های بهداشتی مختلف ، تعریف های خودش را دارد . متولیان بخش مامایی و خانم های باردار در ایران شامل دو بخش خصوصی و دولتی است . در بخش …

گروه مامایی و یا مشاوران مامایی در کشور ها و سیستم های بهداشتی مختلف ، تعریف های خودش را دارد . متولیان بخش مامایی و خانم های باردار در ایران شامل دو بخش خصوصی و دولتی است . در بخش دولتی در کشورمان ، فعال ترین قسمت مراکز و خانه های بهداشت وزارت بهداشت هستند که بر اساس برنامه سراسری وزارت و بر اساس آیین نامه های کشوری که بسیاری از طرح ها و دستورالعمل های آن با سازمان جهانی بهداشت(WHO) هماهنگ شده است، کار می کنند . یکی از ارکان اساسی مراقبت های بهداشتی و درمانی ، بهبود و ارتقای سلامت مادران است .
در بخش خصوصی نیز ضمن پوشش کلی و نظارت وزارت بهداشت ، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران( IRIMC) متولی این امر است. شما می توانید با مراجعه به سایت نظام پزشکی و با دادن نام و شماره نظام پزشکی ماما و سایر اعضای گروه مامایی اطلاعات لازم مانند آدرس و .... را دریافت نمایید.
آدرس سایت نظام پزشکی :
www.irimc.org
هنگامی که سخن از گروه مامایی می رود ، منظور کلیه ماماها ، پزشکان متخصص مامایی و زنان ، پرستار ماما ( در برخی کشور ها از جمله ایران پرستارانی هستند که در زمینه مامایی درس خوانده و یا دوره دیده اند) ، پزشکان عمومی فعال در زمینه زنان و مامایی که در کشورمان - اغلب پزشک های خانم هستند و ... می باشد . در مواردی که مسایل غیر مامایی مطرح است و ما می خواهیم از شیوه برخورد با آن در دوران بارداری آگاه شویم ، از سایر گروه ها کمک می گیریم .
هنگامی که در باره برنامه غذایی در بارداری نیاز به مشاوره باشد، از نظر کارشناسان تغذیه کمک گرفته می شود . اگر افسردگی و تغییرات خلق و خو وجود داشته باشد، نیاز به مشاور روانشناس داریم و ... اگر چه در کشورهای غربی، کارشناسان مربوط به هر رشته - در زمینه مامایی دوره ای خاص را می گذرانند و یا کار عملی انجام در این زمینه انجام داده ، مدرک آن را دریافت می کنند. اما در ایران بهتر است شما پیش از مراجعه به کارشناسان رشته مورد نظرتان ، از او در باره مشاوره دادن در دوران بارداری جویا شوید. شما هم چنین می توانید از ماما یا پزشکی که در بارداری تان به او مراجعه می کنید،راهنمایی بگیرید و بخواهید کارشناس مورد نظر را به شما معرفی کنند . مشاوران در دوران بارداری؛ اغلب کارشناسان و نیز متخصصینی در رشته های مختلف هستند مانند: روانشناس ، ورزش ، تغذیه ، ژنتیک ، دندانپزشک ، بهداشت رفتار جنسی و ... که در هنگام آبستنی ، از آن ها برای گذراندن ساده تر و سالم تر این دوران کمک می گیرید.

ن. شیرآقایی کوتنایی
کارشناس مامایی
http://www.shianeh.com/groohmamaeilink.htm