ف ی ل ت ر یعنی کم کاری آقای مسئول!

قرار است با تفکرات و دیدگاه‌های مخالفان مقوله فیلترینگ آشنا شوید. البته لازم به توضیح شدید و اکید است که نشر این نظرات به معنی قبول آن‌ها از سوی هفته نامه جیم نخواهد بود و هیچ …

قرار است با تفکرات و دیدگاه‌های مخالفان مقوله فیلترینگ آشنا شوید. البته لازم به توضیح شدید و اکید است که نشر این نظرات به معنی قبول آن‌ها از سوی هفته نامه جیم نخواهد بود و هیچ مسئولیتی بر عهده ناشر نیست! این را گفتیم که خودمان را اشتباهی «ف ی ل ت ر» نکنند! هم‌چنین لازم به تذکر است نظرات یک مخالف چه بسا از سر دلسوزی باشد، پس این نظرات که حاصل گفت‌وگو با چندان جوان بوده است را بدون هیچ حب و بغضی مطالعه کنید:
در این عصر که کم و بیش مردم نسبت به گذشته از بلوغ سیاسی و فرهنگی بالاتری برخوردارند، محروم کردن آن‌ها از اطلاعات و دنیای بیرون با پیش کشیدن احتمال‌ها و شاید‌ها و با ترس از این‌که هنوز برخی، ظرفیت دانستن اطلاعاتی را ندارند، جای بسی تعجب است!
این‌که فرد چه چیزی را بخواند، نسبت به چه چیزهایی آگاهی پیدا کند یا چه مواردی را ببیند، همگی مربوط به حریم شخصی هر شهروندی است و درست نیست که به صورت دیکته‌وار عمل کنیم. آزادی یک حق است و نباید با آن سلبی برخورد کنیم.
قدرت تاثیرگذاری مقوله فرهنگ سازی را نباید دست کم گرفت. اگر برخی آموزه‌ها را از اول فرهنگ سازی و نهادینه کنیم، مطمئنا نیازی به فیلترینگ با این گستردگی نیست.
استفاده از فیلترشکن بحثی است که نمی‌شود انکارش کرد. از یک طرف برخی سایت‌ها را با هزینه هنگفت فیلتر می‌کنیم و از طرف دیگر کاربران با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها، درهای بسته را دور زده و به خواسته خود می‌رسند. فقط این وسط ما هزینه تهیه فیلترشکن و وی.پی.ان ها را بر کاربران تحمیل کرده‌ایم که این درست نیست.
فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، به دلایل سیاسی و امنیتی جای نگرانی و عقلانی نیز به نظر نمی‌رسد. مگر کلا چند درصد مردم ایران در این شبکه‌ها عضو هستند؟ ضمن این‌که گستره این عضویت بالا نیست. هم‌چنین تعداد بسیار بالایی از این اعضا در جریانات و اتفاقات سیاسی و اجتماعی موضع‌گیری خنثی دارند و هدف‌شان تنها گذران وقت و در نهایت جویا شدن احوالات دوستان است. پس خیلی نباید از جریان‌ساز بودن این شبکه‌ها ترسید و نگران بود.
بسیاری از مسئولان دست‌اندرکار در بحث جوانان، به درستی با نیازهای این قشر آشنا نیستند و از آن‌ها درک درستی ندارند. نیاز جوان به یک‌سری مقوله‌ها درست است که اساسی نیست اما نمی‌شود به راحتی و بدون دلیل قانع کننده آن را حذف کرد و پوشاند. به عنوان مثال در همین موضوع سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اجتماعی، نیاز جوان به داشتن ارتباط، به اشتراک عقایدش و هم‌چنین دانستن و استفاده از جذابیت‌ها است که او را به سمت این قبیل سایت‌ها می‌کشاند، پس مسئولان نباید به دلیل کم کاری خودشان در برطرف کردن این نیازها و جایگزین کردن آن‌ها، صورت مسئله را پاک کنند.
فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی به معنی تسلیم شدن در برابر حمله‌های دشمن است ما برای ضد حمله به طرف مقابل باید از همین ابزار آن‌ها استفاده کنیم.
نباید نگاه به فیلترینگ صفر و صد باشد. یعنی این‌که در برخی سایت‌های مرجع و مفید، شاید تنها بخشی‌اندکی از اطلاعات آن سایت لازم به فیلتر کردن داشته و مابقی قسمت‌های این قبیل سایت‌ها مفید و بی‌خطر باشد. پس نباید کاربر را از تمامی سایت محروم کرد. تنها چاره این موضوع این است که این سایت‌ها را به صورت گزینشی و موضوعی فیلتر کنند.

نویسنده: سیدسجاد طلوع‌هاشمی