راز و رمـزهـای تـخم‌کبوتـر!

● چه زمانی کودک باید صحبت کند؟ هیچ سن‌و‌سال مشخصی برای رشد مهارت‌های بیانی کودک وجود ندارد. بعضی از کودکان بین سنین ۱۲ – ۱۰ ماهگی تک کلمات را به زبان می‌آورند و به‌تدریج جملات …

● چه زمانی کودک باید صحبت کند؟
هیچ سن‌و‌سال مشخصی برای رشد مهارت‌های بیانی کودک وجود ندارد. بعضی از کودکان بین سنین ۱۲ – ۱۰ ماهگی تک کلمات را به زبان می‌آورند و به‌تدریج جملات کامل را می‌گویند. سایرین در سن ۳ سالگی به وضوح صحبت می‌کنند و برخی نیز تا سن دو و نیم سالگی حتی یک کلمه هم نمی‌گویند و ناگهان زبان به جملات کامل باز می‌کنند. در هر حال استفاده از تخم کبوتر و خواص آن از شایعات و خرافات رایجی است که مطلقا نباید به آن توجه کرد.

● تاخیر در صحبت کردن چیست؟
این تاخیر، مشکل در برقراری ارتباط است. این مشکل، ۳ تا ۱۰درصد از کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کودکان بین ۳ تا ۱۶ سال مستعد این مشکل هستند و به‌نظر می‌رسد احتمال بروز آن در پسران بیشتر است. کودکان ناراحت، در مقایسه با هم‌سالان خود قادر نیستند به درستی صحبت کنند.

● چگونه مشکل تاخیر در صحبت کودک را تشخیص دهیم؟
یک متخصص خوب اطفال به شما نموداری از نقاط عطف زندگی کودک می‌دهد و اگر کودک شما هنوز به نقطه موردنظر نرسیده باید با متخصص مشورت کنید.
کودک خود را با همسالان خودش مقایسه کنید. اگر کودک شما حداقل یک سال عقب مانده است، احتمالا علائم تاخیر در صحبت‌کردن را نشان خواهد داد.
کودک نمی‌تواند مسیر کلمات را درک کرده و دنبال کند.
کودک به کندی صحبت می‌کند و در سن ۲ سالگی هنوز نمی‌تواند کلمه بسازد.
کودک در سن ۳ سالگی هنوز در ساخت جملات مشکل دارد و نمی‌تواند کلمات را در محل مناسب یا با ترتیب مناسب در جمله قرار دهد.
کودک هجاهای مشخصی را اشتباه می‌گوید، نمی‌تواند آن‌ها را واضح تلفظ کند یا آن‌ها را جا می‌اندازد یا نمی‌تواند صداهای خاصی را تلفظ کند.

● علل تاخیر در صحبت کردن
ممکن است کودک به یادگیری چیزهای دیگری مشغول باشد و احساس نکند که به برقراری ارتباط نیازی دارد.
فقدان یک رژیم غذایی متعادل،رشد کودک را کند می‌کند.
استرس عاطفی موجب می‌شود کودک از بیان احساسات خود بترسد.
کودکی که در محیط خشونت‌آمیز زندگی می‌کند، اغلب به‌دلیل فقدان برقراری ارتباط به این مشکل دچار می‌شود.
کودکان عقب مانده ذهنی، اغلب در صحبت‌کردن تاخیر دارند.

منبع : مجله شهرزاد