کاخ اردشیر همسایه قبرستان شده است

فیروزآباد به گواهی تاریخ یکی از شهرهای مهم و باستانی اقلیم پارس بوده که در دوران امپراتوری هخامنشی تا غلبه اسکندر مقدونی از مناطق آباد و مهم به شمار می‌رفته است. شهرستان فیروزآباد …

فیروزآباد به گواهی تاریخ یکی از شهرهای مهم و باستانی اقلیم پارس بوده که در دوران امپراتوری هخامنشی تا غلبه اسکندر مقدونی از مناطق آباد و مهم به شمار می‌رفته است.
شهرستان فیروزآباد با وسعت سه هزار و ۵۴۲ کیلومتر در ۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و از شمال به شهرستان‌های شیراز و کازرون، از غرب به فراشبند، از جنوب به شهرستان قیروکارزین و از شرق به جهرم محدود می‌شود.
شهر گور، آتشکده یا کاخ اردشیر، قلعه دختر، امامزاده داوود، مناره شهرگور، سنگ نگاره مراسم تاجگذاری (نقش رستم) و... آثار تاریخی این شهرستان را تشکیل می‌دهند که از میان این آثار، قلعه دختر و کاخ اردشیر این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.


● قلعه دختر تاریک است
قلعه دختر در ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر از ارتفاع کوه می‌توان به آن دسترسی یافت.این قلعه از بناهای ماندگار دشت تاریخی فیروزآباد بوده که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. بزرگی بنای این قلعه مبهوت‌کننده است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن هنوز هم شکوهی خیره‌کننده دارند؛ اما اکنون به دلیل فقدان نورپردازی، شب‌ها در خاموشی و تاریکی مطلق به سر می‌برد.به گفته یک دوستدار میراث فرهنگی تاکنون دو بار پیرامون نورپردازی در قلعه دختر مصوباتی تصویب شده؛ اما همچنان اقدام مناسبی برای این کار انجام نشده است، این در حالی است که تمامی امکانات برای نورپردازی در این قلعه تاریخی فراهم است؛ اما همچنان در این خصوص سهل‌انگاری صورت می‌گیرد.نورپردازی این قلعه از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند در جذب گردشگر بسیار موثر باشد؛ اما در حال حاضر به طور کامل تاریک است و فقط محدوده‌ای از پایین این قلعه که مربوط به تله کابین است، روشنایی اندکی دارد.


● پیشروی قبرستان در محدوده آتشکده
کاخ اردشیر یا آتشکده نیز یکی از مهم‌ترین بناهای دوره ساسانی است که توسط اردشیر یکم، سر سلسله دودمان ساسانی، کمی قبل یا اندکی پس از پیروزی بر اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی در نزدیکی شهر گور و در مجاورت برکه‌ای که همچنان جوشان است، ساخته شده است،‌ اما در حال حاضر قبرستانی که در نزدیکی این آتشکده قرار دارد حدود ۲۰ متر به حریم آن تجاوز کرده است که این اقدام اهالی روستا، علاوه بر این‌که تخریب آتشکده را به دنبال دارد منجر به اعتراض دوستداران میراث، به وجود آوردن فضای بصری نامناسب و آلوده شدن چشمه‌ای که از این محدوده عبور می‌کند، شده است، در حالی که روستاییان می‌توانند متوفیان خود را در محدوده دیگری از قبرستان که به بنا منتهی نشود، دفن کنند تا با این اقدام از پیشروی به سمت آتشکده و همچنین تخریب آن جلوگیری شود.