کمک به فرد مبتلا به آسم

فرض کنید در داخل یک فروشگاه مواد آرایشی که تهویه مناسبی ندارد و بوی عطر و ادکلن در آن پراکنده است، در حال خرید هستید. ناگهان فردی را می‌بینید که به سختی تنفس می‌کند و رنگ پوست …

فرض کنید در داخل یک فروشگاه مواد آرایشی که تهویه مناسبی ندارد و بوی عطر و ادکلن در آن پراکنده است، در حال خرید هستید. ناگهان فردی را می‌بینید که به سختی تنفس می‌کند و رنگ پوست او متمایل به آبی شده و صدایی سوت‌مانند از او خارج می‌شود. در این زمان بهترین اقدام چیست؟
فردی با این علائم به احتمال زیاد دچار حمله آسم شده است. آسم ناشی از تنگی و ملتهب شدن راه‌های هوایی بوده و منجر به اشکال تنفسی خصوصا در زمان بازدم می‌شود. خس‌خس سینه یا صدای ویز مانند که در بیماران آسمی شنیده می‌شود، صدایی با فرکانس زیاد و سوت مانند است که به دلیل خروج هوا توام با فشار از راه‌های هوایی تنگ ایجاد می‌شود. البته خوب است بدانید که هر صدای خس‌خس یا سوت مانندی نشان‌دهنده آسم نیست. معمولا عواملی هستند که برای افراد سالم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند، ولی فرد مبتلا به آسم را تحریک می‌کنند. این محرک‌ها اکثر شوینده‌ها، عطر و ادکلن، دود سیگار، بوی رنگ، گرده گل، پر حیوانات یا برخی فعالیت‌‌ها یا تمرینات ورزشی هستند که سبب بروز حملات آسم در افراد مبتلا می‌شوند.
فرد دچار حمله آسمی توانایی در صحبت کردن ندارد. تنفس او هنگام بازدم بسیار مشکل و با هر تنفس پره‌های بینی او گشاد می‌شود. صدای سوت یا ویز هنگام تنفس از ریه وی به گوش می‌رسد. رفتار عصبی، هیجانی و دلهره‌آور در او دیده می‌شود و در حملات آسماتیک شدید مصدوم دچار سیانوز می‌شود یعنی رنگ پوست به دلیل کمبود اکسیژن آبی و کبود می‌شود.

▪ چه باید کرد؟
بیماران مبتلا به آسم بیهوش نمی‌شوند. به بیمار کمک کنید تا در وضعیتی که تنفس راحت دارد قرار بگیرد. معمولا بهترین وضعیت راست نشستن است.
- بیمار را آرام کنید و خود نیز آرام باشید.
- از مصدوم بپرسید که از داروهای آسم مصرف می‌کند یا خیر. در صورت مصرف به او کمک کنید تا از این داروها که اغلب به شکل اسپری‌های استنشاقی هستند و معمولا آن را به همراه دارند، استفاده کنند.
- بیمار را از محیطی که محرک‌های آسم و انواع بوها در آن منتشر است، دور کنید.
- با بیماران آسمی خلاصه و مختصر صحبت کنید، چراکه آنها برای تنفس، مدام در حال تقلا هستند.
- هرگز به بیماران آسمی آسپیرین ندهید.
- اگر بیمار با مصرف داروهایش بهبود نیافت یا حمله آسمی او شدیدتر شد خیلی فوری با ۱۱۵ تماس بگیرید و به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید.

▪ توجه
گرده‌افشانی در فصل بهار تا حدود زیادی موجب تحریک و بروز حملات آسم در مبتلایان می‌شود. ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و ۴ تا ۶ عصر اوج گرده‌افشانی گیاهان است. بنابراین بهتر است در این ساعات وارد فضای باز نشوید و در ضمن از نگهداری گلدان و گیاهان آپارتمانی در منزل بپرهیزید و از کارهایی چون باغبانی و چمن‌زنی دوری کنید.