بی تاثیر بودن ایام در ثواب و عقاب

حسن بن مسعود گفت: خدمت امام هادی(ع) رسیدم، آن روز انگشتم ضربه دیده بود، با سواری تصادف کرده بودم، و به دوشم آسیب رسانده بود، در جنجال وازدحامی وارد شده بودم، و برخی لباس هایم را …

حسن بن مسعود گفت: خدمت امام هادی(ع) رسیدم، آن روز انگشتم ضربه دیده بود، با سواری تصادف کرده بودم، و به دوشم آسیب رسانده بود، در جنجال وازدحامی وارد شده بودم، و برخی لباس هایم را پاره کرده بودند، گفتم! خدا شر توروز را از سرمن کوتاه کند، چه روز شومی هستی! امام (ع) فرمود: حسن! تو و این! با اینکه با ما رفت و آمدداری؟ گناه خود را به گردن بی گناهی می افکنی؟!
حسن می گوید! (با شنیدن این سخن) عقل برسرم بازگشت، و فهمیدم اشتباه کرده ام، عرض کردم: سرورم! استغفرالله. امام هادی (ع) فرمود: حسن! گناه روزها چیست که شما چون به کیفر اعمال خود می رسید به آنها دشنام می دهید؟ عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! من برای همیشه استغفار می کنم، و این توبه من است. حضرت فرمود: سوگند به خدا! (این ناسزاگویی ها) سودتان نبخشد، و خدا برمذمت بی گناهان کیفرتان دهد، حسن! آیا نمی دانی که ثواب و عقاب، و مکافات عمل در دنیا و آخرت به دست خداست؟ عرض کردم: چرا، سرورم! فرمود: دیگر تکرار نکن، و برای روزها نقشی درحکم خدا قائل نشو. عرض کردم: آری، سرورم!


۱-تحف العقول، ص ۳۶۱