یکی از کلیدی ترین محورهای موفقیت صنعت سینمای انیمیشن برخی کشورها؛ حمایت دولت و اختصاص بودجه سنگین برای بقا و حفظ کیفیت محصولات تولیدی و از طرفی تلاش وافر انیماتورها و سایر …
یکی از کلیدی ترین محورهای موفقیت صنعت سینمای انیمیشن برخی کشورها؛ حمایت دولت و اختصاص بودجه سنگین برای بقا و حفظ کیفیت محصولات تولیدی و از طرفی تلاش وافر انیماتورها و سایر سازندگان انیمیشن میباشد. همچنین اختصاص بودجه قابل توجه جهت آموزش و تربیت تخصص نیروهای تولید. در این میان، تجربیات کاربردی و عملی آنها میتواند منبع قابل اعتمادی برای سیاستگذاران کلان فرهنگی کشور محسوب شود.
لازم به ذکر است با استناد به اینکه غالب جمعیت کشور، جوان میباشند ضرورت برنامهریزی مدون و تخصص دولتمردان جهت توسعه انیمیشن در کشور را توجیه میکند چرا که از دیدگاهی متفاوت این حوزه از فرهنگ و صنعت توان بسیار چشمگیری در اشتغال زایی دارد و سرمایهگذاری همه جانبه در این رسانه علاوه بر رفع معضلات اجتماعی، چرخش سرمایه و بازده مالی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان میآورد . برای مثال در یک نظام تولید آکادمیک فیلم بلند انیمیشن قریب دویست شغل رسمی در تشکیلات حرفهای به رسمیت شناخته شده است.
از طرفی اشتغال زایی در این حوزه، توسعه فرهنگی را در درازمدت سبب میشود و بدیهی است که توسعه فرهنگی زمینهساز همه جانبهٔ توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. اما به طور قطع؛ شرط اولیه توسعهٔ انیمیشن ملی؛ ایجاد یک نظام قانونمند و نظارتی با بهرهمندی صرف از مدیران و استراتژیستهای فرهنگی- هنری و اقتصادی، را شامل میشود، انیمیشن ایران در وضعیت فعلی به شدت از سردرگمی و ضعف مدیریت رنج میبرد و بدیهی است بدون مدیریت علمی و عملی چشمانداز مسیر توسعه در این حوزه از فرهنگ نمایان نمیشود. از طرفی به دلیل اینکه انیمیشن به شدت یک جریان پویای جهانی است بنابراین توجه ویژه به مقوله آموزش و بهرهمندی از فناوری روز دنیا بسیار ضروری و حیاتی است، بدون جانبداری قومی؛ جوانان ایران به صورت عملی در عرصههای مختلف فرهنگی توان بالقوه و شرط لازم جهت رشد در این رشته غنی فرهنگی را نشان دادهاند اما به دلیل فقدان سیستمهای آموزشی پیشرفته و قانون مند، زمینهٔ لازم جهت به فعلیت درآوردن این توان را ندارند.
انیمیشن ایران گرچه در پنجاهمین سال پیدایش خود به سر میبرد اما از آفت مدیریتی خاصی مبتنی بر اعمال سلیقههای شخصی که غالباً در دورههای زمانی مختلف با تغییر مدیران به شدت دستخوش تغییر و تحولهای بنیادین میشود، رنج میبرد، انیمیشن ایران از دیدگاه اولویت نیازمند یک نظام سلسله مراتبی و پایدار میباشد تا سیستمهای اجرایی با تکیه به آن قابلیت اجرای قوانین توسعه را بیابند.
به عنوان مثال گاه مدیران تولیدکنندگان را ترغیب به ساخت فیلم سینمایی انیمیشن میکنند و بدون برنامهریزی مدون تولید آغاز میگردد غافل از اینکه انیمیشن سینمایی و تلویزیونی در اساس از نقطه نظر زیبایی شناسی، مخاطب و فنی تفاوتهای بنیادین دارند و صرفاً مدت نمایش فیلم (غالباً ۸۰ دقیقه)
تعیین کننده نوع ساختار نمیباشد لذا پس از تولید که شرایط دشواری را پشت سر گذاشته میشود اثر در یک بلاتکلیفی خاصّی میماند چرا که انتظار مخاطب را پاسخ نمیدهد و فاقد توان لازم جهت بازگرداندن سرمایه میباشد.
همچنین از نظر فنی و تکنولوژیک دچار مشکلات عدیدهای میباشد و در نهایت اینکه فقدان اصول زیبایی شناسی مختص سینما و یا تلویزیون به طور فاحشی آشکار میشود. بنابراین فرایند این عمل از مرحله تولید تا نمایش ابتر میماند و آرام آرام جوی از بیاعتمادی از نظر سرمایهگذاری را سبب میشود که در دراز مدت مانع تعاملات ملّی و فرا ملّی میشود و نتیجهای جز به هدر رفتن زمان، بودجه و انرژی را سبب نمیشود. به خوبی واضح است که تولید برای سینما، زبان تصویری و صوتی توسعهیافتهای را میطلبد و بدون تحصیل مباحث بنیادین مخاطب شناسی و اصول زیبایی شناسی و فنّی؛ فرآیند ارتباط و چرخه اقتصادی عقیم میماند. هزینههای تولید انیمیشن هر روز روند صعودی را طی میکند و به طور قطع هر منبع مالی نیازمند تضمینی میباشد که سرمایهگذاری اش را توجیه کند و شکست مالی را به همراه نداشته باشد.
بنابراین فرایند بازار و بازاریابی و ذائقه مخاطب از مرحله ایده تا نمایش ضروری به شمار میآید در حالی که در ایران به دلیل اینکه غالب آثار به سفارش مراکز دولتی صورت میگیرند لذا بازگشت سرمایه و مخاطب بیاهمیت تلقی میشوند، از طرفی غالب شرکتهای خصوصی مجری سفارشات دولتی میباشند. لذا در تلاشند جهت بقا سفارشات را بدون توجیه مالی در سریعترین زمان تولید نمایند و به دلیل اینکه اکثریت آنان وابسته به مراکز خاصّ دولتی فعالیت میکنند، کوچکترین خلل در روند مالی متقابل، فعالیت آن شرکتها را به مخاطره میاندازد و عملاً پویایی و تولید کیفی مفاهیمی دست نیافتنی میشوند.
امیر حسین خلیل زاده
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است