آشنایی با نشانه‌های سنگ کیسه صفرا

بعد از خوردن غذا، مایع زرد آبکی و تلخی از کیسه صفرا ترشح می‌شود که «صفرا» نام دارد و این مایع از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود. محتویات صفرا؛ شامل کلسترول، کلسیم، نمک‌های صفراوی، …

بعد از خوردن غذا، مایع زرد آبکی و تلخی از کیسه صفرا ترشح می‌شود که «صفرا» نام دارد و این مایع از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شود.
محتویات صفرا؛ شامل کلسترول، کلسیم، نمک‌های صفراوی، لسیتین و دیگر مواد غیرقابل استفاده هستند. به گفته متخصصان، هنگامی‌که مقدار نمک‌های صفراوی و کلسترول زیاد شود، سنگ کیسه صفرا بوجود می‌آید. مرکز تخصصی مایوکلینیک در مقاله‌ای در این زمینه آورده؛ «مهمترین عوامل تاثیرگذار در تشکیل سنگ صفراوی شامل ژنتیک و وراثت، جنسیت (زنان ۲۰ تا ۶۰ ساله بیشتر دچار سنگ صفراوی می‌شوند)، چاقی، افزایش ترشح استروژن، داروهای پایین آورنده کلسترول، دیابت، کاهش سریع وزن، بیماری‌های لوزالمعده و بالاخره بیماری‌های کبدی مانند سیروز هستند.» به نوشته ایسنا؛ بسیاری از افراد دارای سنگ صفراوی نشانه‌ای ندارند. این سنگ‌های بدون علامت در واقع تداخلی با عملکرد کیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده نداشته و نیازی به درمان ندارند. اما بطور کلی معمول‌ترین نشانه‌های سنگ صفراوی عبارتند از:
- درد که بعلت انسداد مجرای خروجی صفراوی و معمولا پس از خوردن غذای پرچرب و سنگین شروع می‌شود و بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد.
- تهوع واستفراغ
- یرقان
- تب ولرز
- مدفوع خاکستری
- نفخ و سوء هاضمه
همچنین اقدامات تشخیصی می‌توانند شامل آزمایش خون، سونوگرافی کیسه صفرا و نیز عکسبرداری ساده از کیسه صفرا با اشعه ایکس باشند.