عبـور از هفـت خوان مـشـکلات اقـتـصادی

مشکلات مالی یکی از رایج‌ترین علل اختلافات میان همسران است. گرچه شرایط سخت اقتصادی می‌تواند بیشترین فشار را بر خانواده بیاورد اما می‌توان راه‌هایی یافت که بتوان بنیان خانواده …

مشکلات مالی یکی از رایج‌ترین علل اختلافات میان همسران است. گرچه شرایط سخت اقتصادی می‌تواند بیشترین فشار را بر خانواده بیاورد اما می‌توان راه‌هایی یافت که بتوان بنیان خانواده را حفظ کرد و حتی شکوفایی آن را تداوم بخشید...
حتی اگر شغلتان را از دست داده‌اید یا حقوق دریافتی‌تان کم شده است، همیشه به یاد داشته باشید آنچه باعث تداوم رابطه شما با همسرتان می‌شود، عشق به همسرتان است که به او اعتماد دارید. اگر می‌خواهید به طور موثری از عهده مشکلات اقتصادی برآیید، باید این ۷ اقدام مهم را همراه همسرتان انجام دهید:
۱) به‌طور صریح در مورد موضوعات مالی با همسرتان صحبت کنید. در این راه سخت باید همراه هم حرکت کنید. هیچ خرید عمده‌ای را بدون مشورت با همسرتان و رسیدن به توافق دوطرفه انجام ندهید. شاید تعجب کنید که اگر بدانید چنانچه از شب قبل در مورد برخی از خریدهایتان صحبت می‌کردید، آنها را انجام نمی‌دادید بنابراین صحبت با همسرتان در این مورد بهترین تصمیم است؛ به این ترتیب هر دوی شما در مورد یک خرید توافق می‌کنید و مسوولیت آن را می‌پذیرید. چنین راهکاری باعث می‌شود در صورتی که تصمیم به خرید آن شیء درست نبوده باشد، جایی برای ایرادگرفتن از هم نماند.
۲) در خریدن اقساطی یا اعتباری افراط نکنید زیرا استرس زیادی به شما و همسرتان وارد می‌کند. صرف بخش بزرگی از حقوق دریافتی ماهانه برای پرداخت اقساط باعث می‌شود، آرامش شما سلب شود و نتوانید از زندگی با هم لذت ببرید. بودجه خانواده را با همفکری تنظیم و این برنامه را رعایت کنید. برخی خریدها را به زمانی موکول کنید که پول کافی برای پرداخت هزینه آن را داشته باشید.
۳) مشکلات مالی را با همکاری هم حل کنید. به توافق رسیدن درباره انجام امور باعث می‌شود هدف روشنی در نظر بگیرید و راه‌‌های مناسب را برای رسیدن به آن بیابید. اگر به خود و همسرتان به‌عنوان گروه نگاه نکنید، همه چیز از دست می‌رود. اگر با کمک هم برای مقابله با چالش‌های اقتصادی اقدام نکنید، امیدی برای موفقیت مالی وجود نخواهد شد.
۴) گناه را به گردن یکدیگر نیندازید. خیلی از افراد هنگام مواجهه با سختی‌ها، بدبیاری‌شان را گردن فرد دیگری از جمله همسرشان می‌اندازند. این بازی و دیگری را مقصر قلمدادکردن، در مورد عشق و ازدواج بسیار مخرب است بنابراین آن را به کلی فراموش کنید.
۵) خودخوری نکنید. این کار کاملا بیهوده است. هیچ مشکل مالی‌ای تا به حال با احساس تاسف حل نشده است. خلاص‌شدن از یک بحران مالی به حفظ تمرکز و رویکرد مثبت بر اساس همکاری نیاز دارد. احساس تاسف برای خودتان یا دیگری هیچ فایده‌ای ندارد.
۶) از همین امروز برای حل مشکلات مادی به هم کمک کنید. به‌تنهایی اقدام‌کردن، باعث موفقیت نخواهد شد. زوج‌هایی که زندگی مشترک موفقی دارند، در کنار هم با مشکلات روبرو می‌شوند و برای یافتن راه‌حل تلاش می‌کنند.
هر وقت به یک موفقیت مالی می‌رسید، مثلا پرداخت وامی را به پایان می‌رسانید یا راهی برای کم‌کردن هزینه‌ها پیدا می‌کنید، در کنار هم جشن بگیرید. این کار باعث می‌شود احساس کنید رسیدن به هدف بعدی دست‌یافتنی‌تر است.
اگر رابطه‌ای عاشقانه و بر مبنای اعتماد با همسرتان دارید، اگر او را تمام و کمال دوست دارید، باید بدانید که عشق حقیقی هم باید در بهترین دوران‌ها و هم در بدترین زمان‌ها تداوم پیدا کند.
فقط اشخاص بی‌تجربه و بی‌اطلاع معتقدند موضوعات مالی ربطی به اختلافات خانوادگی ندارند. احتمالا این افراد از نتایج پژوهش‌‌ها در نیم قرن اخیر درباره این موضوع بی‌اطلاع هستند. ۳ دهه پژوهش درباره ازدواج نشان داده‌ است که علت شماره یک اختلافات زناشویی و عدم موفقیت در ازدواج، فشار مالی است.

منبع: Psychology Today
ترجمه:حسین غلامی