افطاری باید سبک باشد

یکی از سنت‌های ما ایرانیان، افطاری دادن به دوستان و اقوام است. دور هم جمع شدن و در کنار هم افطار کردن لذتبخش است اما برگزاری مراسم افطاری در مساجد لطف دیگری دارد... باید بیش از …

یکی از سنت‌های ما ایرانیان، افطاری دادن به دوستان و اقوام است. دور هم جمع شدن و در کنار هم افطار کردن لذتبخش است اما برگزاری مراسم افطاری در مساجد لطف دیگری دارد...
باید بیش از هر چیز به فلسفه روزه یعنی امساک، توجه داشت. فرهنگ ما به‌گونه‌ای است که تصور می‌کنیم هر چه سفره‌مان رنگین‌تر باشد، احترام بیشتری به میهمان گذاشته‌ایم، درحالی که فلسفه پذیرایی از روزه‌دار چیز دیگری است. زمانی که در مساجد مراسم افطاری برگزار می‌شود باید این نکته را مدنظر قرار داد. برای آنکه یک افطاری سالم و مقوی به میهمانانتان در مسجد یا حسینه‌ها بدهید، به بهداشت موادغذایی و طبخ آن، دقت ویژه‌ای داشته‌باشید. گاهی به دلیل آنکه افطاری برای جمعیت زیادی آماده می‌شود، از موادغذایی فله‌ای استفاده می‌کنند که هیچ نظارتی بر سلامت و بهداشت آنها وجود ندارد. سعی‌کنید از سلامت مواد اولیه‌ای که برای پذیرایی انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید و بعد از خرید، آنها را در شرایط مناسب نگهداری کنید.
با توجه به فصل گرما، تمام موادغذایی از گوشت و مرغ گرفته تا میوه و سبزی به سرعت فاسد می‌شوند، پس آنها را در جای مناسب و خنک قرار دهید.
افرادی که در آشپزخانه مساجد کار می‌کنند باید بهداشت فردی را رعایت و حتی‌الامکان از دستکش استفاده کنند. بسیاری از بیماری‌های عفونی از راه غذا به بدن انسان منتقل می‌شوند، پس باید به بهداشت و سلامت غذاهایی که در مسجد طبخ می‌شود یا میوه و سبزی‌ها توجه ویژه داشت. البته بهداشت مواد غذایی فقط در سلامت مواد اولیه و سلامت کارکنان آشپزخانه نیست، بلکه بهداشت طبخ نیز اهمیت زیادی دارد. طبخ غذا نباید خیلی طولانی باشد، یعنی نباید مدت‌زمان طولانی دیگ غذا روی حرارت بماند. دقت داشته باشید، روغن نباید دود کند و زیاد مورد استفاده قرار بگیرد. ما ایرانی‌ها معمولا خورشی را می‌پسندیم که جاافتاده و غلیظ باشد و روغن زیادی داشته باشد، در حالی که این خورش به دلیل آنکه زیاد جوشیده خاصیت خود را از دست داده و چربی آن برای سلامت مضر است.
موضوع دیگری که در افطاری دادن اهمیت دارد، ترکیب موادغذایی است. افطاری باید یک وعده سبک باشد. نان و پنیر و سبزی همراه گردو، گوجه‌فرنگی، خرما و چای گزینه‌های مناسبی برای پذیرایی از روزه‌داران در مساجد هستند. حلوا و شله‌زرد که در ماه مبارک رمضان به‌ویژه در افطاری‌های جمعی سرو می‌شود، فقط کالری اضافه به بدن می‌رسانند و خوردن آن در حد ۱ تا ۲ قاشق کفایت می‌کند، بیشتر از آن برای بدن جز یک کالری اضافه سود دیگری ندارد. آش‌رشته نیز یکی از غذاهای پرطرفدار در ماه مبارک رمضان است، اگر می‌خواهید به روزه‌دارانی که برای افطار به مسجد آمده‌اند، آش‌رشته بدهید، باید دقت کنید آش‌رشته به عنوان پیش‌غذا نباشد، چون به دلیل داشتن انواع موادغذایی، یک غذای کامل است و دیگر نباید پس از آن یک وعده غذای دیگر سرو شود.

دکتر تیرنگ نیستانی
دانشیار انیستیو تغذیه و تحقیقات کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی