بفرمایید افطاری

کم‌کم دارد بوی ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه دعا و عبادت به مشام می‌رسد و ما داریم خودمان را برای ۳۰ روز مبارزه با نفسمان آماده می‌کنیم. یکی از راه‌های آمادگی برای این ماه عزیز، …

کم‌کم دارد بوی ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه دعا و عبادت به مشام می‌رسد و ما داریم خودمان را برای ۳۰ روز مبارزه با نفسمان آماده می‌کنیم. یکی از راه‌های آمادگی برای این ماه عزیز، دانستن نکاتی درباره وعده‌های غذایی است که اگر آنها را خوب رعایت کنیم...
می‌توانیم در این روزهای گرم و طولانی، خاطره خوشی را از ماه خدا به ذهنمان بسپاریم. از آنجایی که روزهای تابستان بسیار بلند هستند و ما بعد از ۱۵ تا ۱۶ ساعت لب‌ نزدن به انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها آماده خوردن وعده افطار می‌شویم، خیلی مهم است که بدانیم چطور و با کدام مواد غذایی روزه‌مان را باز کنیم تا سلامتمان به خطر نیفتد. شاید خواندن این ۲۰ نکته درباره افطاری به شما کمک کند که گزینه‌های مناسب‌تری را در سفره افطارتان بچینید.
▪ به دلیل کوتاه‌بودن شب‌ها و فاصله کمی که از افطار تا سحر وجود دارد، بهتر است افطار و شامتان را یکی کنید.
▪ نان و پنیر همراه گردو با کمی کره و سبزی‌خوردن می‌تواند از گزینه‌های مناسب و سالم برای افطاری محسوب شود.
▪ اگر شاغل هستید و نمی‌توانید افطار و شام را یکجا بخورید، بهتر است یک افطار سبک میل کنید و فاصله بین افطار تا شامتان هم بیشتر از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت نشود.
▪ به دلیل افت قندخون بعد از چند ساعت روزه‌داری بهتر است افطارتان را با خوردن یک شیرینی ساده که قندش به سرعت جذب بدن می‌شود مانند خرما یا‌ عسل شروع کنید.
▪ شما می‌توانید در کنار ماده قندی‌تان از یک مایع ولرم مانند چای کمرنگ یا شیر گرم هم استفاده کنید.
▪ توجه داشته باشید دستگاه گوارش شما بعد از چند ساعت روزه‌داری، تحمل پذیرش مایعات سردی مانند آب یا شیر یخ را ندارد.
▪ روزه‌داری در فصل‌های گرم باعث از دست رفتن مقدار زیادی از آب، الکترولیت‌ها و نمک بدن می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از مواد قندی و مایعات ولرم کمی سوپ مناسب و رقیق بخورید تا دستگاه گوارشتان آمادگی پذیرش خوراکی‌های دیگر را پیدا کند.
▪ بهتر است وعده افطاری، ویژگی‌های یک وعده شام سبک یا صبحانه خوب را داشته باشد.
▪ از خوردن آش‌ و سوپ‌های سفت و سنگین پر از حبوبات و نفاخ در وعده افطاری خودداری کنید. چون این مواد غذایی به سرعت معده شما را پر می‌کنند و باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در بدنتان می‌شوند.
▪ ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت بعد از صرف افطار بهترین زمان برای خوردن انواع میوه‌هاست.
▪ حتما سالاد و سبزی‌خوردن را روی میز افطار یا سحری‌تان بگذارید. خوردن این گروه از مواد غذایی می‌تواند عطش شما را برطرف کند و از بروز یبوست پیشگیری کند.
▪ فاصله افطار تا سحر، بهترین زمان برای نوشیدن آب است. تا می‌توانید و هرچقدر که میلتان بکشد باید در طول این مدت آب بنوشید.
▪ بهتر است غذاهای سبک و کم‌چرب را جایگزین غذاهای سرخ‌کردنی در وعده افطارتان بکنید.
▪ برای جلوگیری از ابتلا به نفخ بهتر است از حرص زدن هنگام صرف غذا و تندتند غذا خوردن، پرهیز کنید.
▪ یک لیوان شیر ولرم و کم‌چرب یا یک پیاله ماست کم چرب می‌تواند انتخاب خوبی برای نیم ساعت پیش از خواب?تان باشد.
▪ هرگز در وعده افطار یا سحر، نوشیدنی‌های گازدار یا خیلی شیرین نخورید. استفاده از چنین نوشیدنی‌هایی باعث اختلال در دستگاه گوارش و
تشنه‌تر شدن شما می‌شود.
▪ انواع صیفی‌جات مانند خیار و گوجه‌فرنگی، البته بدون نمک می‌توانند روی میز افطار شما برای رفع تشنگی‌تان وجود داشته باشند.
▪ اگر شاغل هستید و قرار است شام و افطار را در ۲ مرحله بخورید بهتر است با کمی نان و پنیر مختصر خودتان را تا رسیدن به خانه و صرف شام، سیر نگه دارید!
▪ میوه‌ها می‌توانند بهترین خوراکی در فاصله بین افطار تا شام برای کسانی باشند که شام و افطارشان را با هم نمی‌خورند.
▪ میوه‌های پرآبی مانند هندوانه و طالبی جزو بهترین میوه‌هایی هستند که می‌توان در وعده افطار و برای رفع عطش از آنها استفاده کرد.