زندگی استاد روح الله خالقی در یک نگاه

در سال ۱۲۸۵ در شهرستان کرمان متولد شد و از شاگردان ممتاز و بزرگ استاد علینقی وزیری بود. وی یکی از مفاخر موسیقی ملی ایران بود، بهترین سال‌های زندگی خود را صرف پیشرفت موسیقی ملی …

در سال ۱۲۸۵ در شهرستان کرمان متولد شد و از شاگردان ممتاز و بزرگ استاد علینقی وزیری بود. وی یکی از مفاخر موسیقی ملی ایران بود، بهترین سال‌های زندگی خود را صرف پیشرفت موسیقی ملی ایران و تعلیم و تعلم هنرجویان در راه این هنر ارزنده و آسمانی و ظریف کرد. وی خودشناختی کامل و همه‌جانبه در موسیقی ایرانی و فرنگی داشت.
آثار متعددی، شامل متدها و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی، قطعات ارکستری، قطعات آواز، اتودها، آثار ساده برای مدارس، کتاب‌ها و نوشته‌ها و رسالات علمی از جمله: «نظری به موسیقی» و «سرگذشت موسیقی ایران» در دو جلد و... از او بجا مانده که دارای ارزشی گرانبها و پربار هستند.
آهنگ‌ها و دیگر آثار استاد خالقی بالغ بر یکصد آهنگ است که همگی تم ایرانی دارند و اصالت موسیقی ایرانی کاملاً در آنها رعایت گردیده است. از جمله: «آمدی حالا چرا» با شعر استاد شهریار و دو ترانه بختیاری و آهنگ‌های ور ساقی، نوای عروس، رقص چی بی، آه سحر، سرود آذرآبادگان، سرود اصفهان، قوچانی، بهار عشق، مستی عاشقان، شب جوانی و شب من، و می ‌ناب که یکی دیگر از آثار خوب و به یاد ماندنی این استاد کم‌نظیر فرهنگ صوتی ایران است.
سرودهای دلنشین و جاودانی مثل سرود «ای ایران» با شعر زیبای دکتر حسین گل‌گلاب و برنامه‌های جالب و متنوع «گل‌ها» وجود دارد که نشان‌دهنده دانش موسیقی و ذوق هنری این هنرمند بی‌نظیر ایران است.
استاد روح‌الله خالقی، علاوه بر ریاست هنرستان موسیقی ملی، تا هنگام فوت رهبری ارکستر «گل‌ها» و عضویت شورای موسیقی رادیو ایران را به عهده داشت. سال‌ها نیز سرپرستی ارکسترهای شماره یک و دو رادیو به عهده او بود و برنامه جالب و به یاد ماندنی «یادی از هنرمندان» که از بزرگان موسیقی و هنرمندان ارزنده و فقید یاد می‌کرد از دیگر کارها و آثار برجسته اوست. استاد روح‌الله خالقی، سال‌ها از بیماری سرطان معده رنج می‌برد و پس از یک عمل جراحی تا حدودی بهبودی حاصل کرد. پس از بهبودی با شوق و فعالیت هر چه تمام‌تر به کار موسیقی پرداخت و هیچگاه در تمام مدت ۲۴ساعت شبانه‌روز، جز چند ساعتی جهت استراحت بقیه را به کار ساختن آهنگ‌ها و نواهای دل‌انگیز، جسم بیمار خود را تسکین می‌داد. ولی پس از چندی بیماری و درد او را راهی سفر اتریش کرد و در بیمارستان شهر سالزبورگ بستری شد و دوباره مورد عمل جراحی قرار گرفت. اما متأسفانه دوروز بعد از عمل در شبانگاه بیست و یکم آبان‌ماه سال ۱۳۴۴ خورشیدی دار فانی را وداع گفت و موسیقی ایران و دوستدارانش را در اندوه و ماتم بسیار باقی گذاشت.