روش تشکیل صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی

قرض‌الحسنه به عنوان یکی از پرکاربردترین عقود اسلامی همواره مطرح بوده و در جهت کاهش فقر و کمک به رفع نیازهای ضروری افراد جامعه همواره راهگشا بوده است. یکی از ویژگی‌های عمده …

قرض‌الحسنه به عنوان یکی از پرکاربردترین عقود اسلامی همواره مطرح بوده و در جهت کاهش فقر و کمک به رفع نیازهای ضروری افراد جامعه همواره راهگشا بوده است. یکی از ویژگی‌های عمده قرض‌الحسنه قابلیت همگانی بودن و اجرایی بودن آن در تمامی جمع‌های کوچک حتی خانواده‌هاست. برای تشکیل یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی ابتدا باید یک اساسنامه برای آن ترتیب داد. از بین اعضای طایفه (اقوام) باید ۵ یا ۷نفر نسبت به صلاحدید بقیه اعضا انتخاب شوند تا این افراد در مورد تبصره‌ها و بند‌های اساسنامه به توافق برسند این بدان معنی نیست که بقیه افرادی که جزو ۵ یا ۷ نفر نیستند نمی‌توانند نظر بدهند، بلکه برعکس می‌توانند نظر بدهند، ولی در رای گیری برای تصویب آنها نقشی ندارند.
بندهای اساسنامه:
۱‌‌) در ابتدا باید مبلغ واریزی هر فرد به صورت ماهانه مشخص شود.
۲‌‌) پرداخت وام به اعضا تامدت صلاحدید خودشان مثلا ۶ یا ۱۲ ماه متوقف باشد.
۳‌‌ـ‌ پس از مدت توقف وام ۶ یا ۱۲ ماه هریک از اعضا می‌تواند درخواست وام کند.
۴‌‌) سقف وام پرداختی نسبت به توافق اعضای اصلی ۵ تا ۷ نفر است.
۵‌‌) مثلا اگر سال اول پرداخت حق عضویت ماهانه ۱۰هزارتومان است بهتر است سقف وام پرداختی از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر نباشد.
۶‌‌) مبلغی به عنوان رسوب صندوق در نظر گرفته شود تا هم موجودی صندوق از آن مبلغ کمتر نباشد و هم در مواقع ضرورت یک خانواده بتوان به سرعت در اختیار آن قرارداد.
۷‌‌) مبلغ ماهانه به صورت دوره‌ای که بهتر است سال باشد افزایش یابد، البته نسبت به توان پرداخت اعضا می‌توان کاهش نیز داد.
۸‌‌) به صورت سالانه مجمعی برگزار شود تا همه اعضا در جریان فعالیت‌های یکدیگر قرار گیرند.
۹‌‌) چند نفر بعنوان بازرس مشخص شوند تا در صورت عدم پرداخت دیگران گزارشی تهیه کنند و به مجمع ارائه دهند.
۱۰‌‌) هر سال با افزایش پرداختی ماهانه مبلغ وام افزایش می‌یابد.
در صورت صلاحدید اعضای اصلی ورود اعضای جدید به ۲ صورت امکان‌پذیر است:
الف) اعضای جدید می‌توانند با پرداخت تمامی حق عضویت‌ها به صورت یکجا به عضویت درآیند، ولی باز هم حق رای دادن ندارند و می‌توانند نصف مبلغ حق عضویت را همان ابتدای کار وام درخواست کنند.
ب) اعضای جدید می‌توانند روند سال ابتدایی مجمع را پیش گیرند، یعنی با همان حق عضویت سال اول آغاز کنند و تا سقف همان مبلغ ۱۰۰هزارتومان وام دریافت کنند.
به این ترتیب می‌توان از محل مبلغ جمع‌آوری شده مبالغ مناسبی را به سایر اعضای صندوق اختصاص داد و به ترتیب همگی از مزایای این وام بدون بهره استفاده کنند.

منبع: بانکی