بیمه های مهندسی

بیمه های مهندسی از انواع بیمه های اشیاء است كه هدف اصلی آن ارائه تأمینی جامع و كافی برای موارد بیمه شده خصوصا" پروژه های در دست احداث می باشد. از انـواع بسیار متـداول بیمه های …

بیمه های مهندسی از انواع بیمه های اشیاء است كه هدف اصلی آن ارائه تأمینی جامع و كافی برای موارد بیمه شده خصوصا" پروژه های در دست احداث می باشد.
از انـواع بسیار متـداول بیمه های مهندسی خصوصا" در ایـران ، بـیمه های تمام خطرمقاطعه كاری ، تمام خطر نصب و تمام خطر ماشین آلات راهسازی و ساختمانی می باشد.
●بیمه تمام خطر مقاطعه كاری
این نوع بیمه از متداولترین انواع بیمه های مهندسی است كه به موجب آن تقریبا" كلیه خساراتی كه در تمام طول زمان احداث پروژه به كار موضوع قرارداد، ماشین آلات و لوازم و تجهیزات ساختمانی و همچنین خسارات مادی و صدمات جسمانی را كه ممكن است به اشخاص ثالث وارد آید۰ پوشش میدهد . برای مثال میتوان احداث ساختمانهای مسكونی و اداری ، بیمارستانها ، مدارس كارخانجات ، نیروگاهها ، فرودگاهها ، تأسیسات راه آهن ، پلها ، سدها و یا هر نوع كار ساختمانی دیگر را نام برد.مدت این بیمه برابر با مدت قرارداد ساخت می باشد و علاوه بر آن دوازده ماه نیز معمولا" به عنوان دوره نگهداری منظور می گردد.
عمده خساراتی كه در این نوع بیمه تحت پوشش قرار می گیرد عبارتند از خسارات ناشی از :
آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، سیل ، طغیان آب ، برف ، هرنوع طوفان ، زمین لرزه ، نشست و لغزش زمین و صخره ها ، دزدی همچنین خسارت ناشی از اجرای ناصحیح كار ، عدم مهارت ، سهل انگاری ، اعمال توأم با سوء نیت ، اشتباهات فردی و …
●بیمه تمام خطر نصب
در بیمه تمام خطر نصب كلیه خطرات محتمل در تمام طول زمان احداث پروژه شامل دوره انبارداری ، دوره نصب و دوره راه اندازی تحت پوشش قرار می گیرد.
این بیمه تأمین جامع و كافی برای ساخت و نصب انواع كارخانجات ، عملیات لوله گذاری خطوط لوله ، پالایشگاهها ، نیروگاهها ، توربینها ، ژنراتورها و دیگهای بخار را فراهم می آورد.
عمده خساراتی كه در این نوع بیمه تحت پوشش قرار می گیرد عبارتند از خسارات ناشی از :
آتش سوزی ، انفجار ، صاعقه ، سیل ، طغیان آب ، باران ، برف ، هر نوع طوفان ، زمین لرزه ، نشست و لغزش زمین و صخره ها، دزدی، همچنین خسارت ناشی از خطا در نصب ، سهل انگاری، عدم مهارت، عدم تجربه ، اعمال توأم با سوء نیت ، اتصال كوتاه ، ولتاژ بیش از حد ، فشار یا خلابیش از حد و …
●بیمه تمام خطر ماشین آلات ساختمانی و راهسازی
این نوع بیمه از انواع بیمه های مهندسی است كه برای ماشین آلاتی كه فاقد شماره شهربانی می باشند و معمولا"برای كار در پروژه ها از آنها استفاده می گردد، طراحی شده است ، برای مثال میتوان از انواع جرثقیل ، لودر ، بلدوزر و یا هر نوع ماشین آلات و دستگاههایی كه در محل اجرای یك پروژه ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد نام برد.
این نوع بیمه از انواع بیمه های تمام خطر می باشد كه به جزء چند استثناء كه در بیمه قید گردیده تقریباهر گونه زیان یا خسارت ناگهانی و غیر قابل پیش بینی وارد به مورد بیمه را جبران می نماید.