توزیع محتوایات سایت به کمک RSS

RSS مخفف Rich Site Summary به معنی " چکیده سایت " یا " مختصر و مفید سایت " ‌است و به شما امکان می‌دهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگ های مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته …

RSS مخفف Rich Site Summary به معنی " چکیده سایت " یا " مختصر و مفید سایت " ‌است و به شما امکان می‌دهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگ های مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته باشید به آنها سر بزنید. قبل از آشنایی با RSS بهتر است شما با زبان نشانه گذاری (XML)

● زبان نشانه گذاری گسترش پذیر
XML یک فناوری همگانی است که برای نشر الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بازیابی اطلاعات و مبادله داده ها، امکانات عظیمی فراهم کرده است. این زبان از قواعدی تشکیل شده است که به فرد اجازه می دهد تا زبان نشانه گذاری خاص خود را ایجاد کند.
XML با استفاده از مجموعه ای برچسب که تا چندین سطح درون یکدیگر جاگذاری شده است، اطلاعات را توصیف می کند. این ویژگی، ساختاری درختی را که به صورت سلسله مراتبی تنظیم شده است، به وجود می آورد.
خوب حالا به تعریف RSS می پردازیم:

● RSS چیست؟
RSS به زبان ساده یک شکل از برنامه نویسی به زبانXML برای اشتراک اطلاعات است.
تعریفی کامل تر:
RSS روشی به منظور توصیف اخبار و محتوای وب است که برای توزیع از طریق یک ناشر آنلاین به کاربران وب به کار می رود. این برنامه کاربردی از زبان نشانه گذاری گسترش پذیر (XML) ساخته شده است و به وسیله کنسرسیومResource Description Framework RDF پشتیبانی می شود.
هر گاه وب سایتی قصد داشته باشد محتوای مطالب خود را منتشر کند. توصیفی از آن محتوا به شکل یک مدرک RSS تهیه می کند که یک کاربر با یک مرورگر یا برنامه خاصی که قابلیت خواندن محتوای توزیع شده به این وسیله را دارد، می تواند آن مطالب را دریافت کند.
برخی از این برنامه ها در راهنماهایی مانندMeerkat ، Gropsoap، NewsIs Free ، Userland و XMl tree معرفی شده است.

● RSS برای چه سایت هایی مناسب است؟
اگر سایت شما به عنوان مثال هر ۶ ماه یک بار و یا سالی یک بار به روز می شود، طراحی خروجی RSS برای آن مفید نخواهد بود. RSS برای سایت هایی مانند وبلاگ ها، سایت های خبری که به طور مرتب به روز رسانی می شود، مناسب است.

● فواید RSS
به طور معمول بازدید تمام وب سایت های خبری کار دشواری است و اگر بخواهیم ۲۰ سایت مختلف را مرور کنیم، هر لحظه ممکن است یک خبر مهم منتشر شود و ما بی خبر باشیم. در حالی که با نصب نرم افزاری ساده می توانیم فهرست کاملی از وب سایت ها و وبلاگ های مورد نظر خود را ایجاد کنیم تا چند لحظه پس از ارسال مطلب جدید، پیام هشداری روی صفحه مانیتور خود و هم چنین عنوان و خلاصه مطلب را ببینیم.
خواندن متن کامل بسیاری از مطالب لازم نیست و اگر مطلب مهمی در تازه ترین اخبار بود با یک کلیک همه مطلب برای شما نمایش داده می شود.
وقتی که به یک سند RSS نگاه می کنیم متوجه اطلاعات خاصی نمی شویم. در حقیقت خواندن این سندها برای کاربر کار سختی است در حالی که رایانه به راحتی می تواند این گونه فایل ها را بخواند و از آن ها استفاده کند. پس در شبکه بخش هایی وجود دارد که می تواند این فرمت ها را بخواند و درک کند:
۱) سیستم هایی که وب سایت ها را برای پیدا کردن سر خط خبرهای مهم جست وجو می کند.
۲) موتورهای جست وجو SEARCH ENGINES
۳) مراکزی که RSS ها را برای ساخت وب سایت های چندکاره (Multiple) جمع آوری می کنند.