خاک و اقلیم صومعه سرا

خــاک : خاک شهرستان صومعه سرا به سه تیپ «فیزیوگرافیک» تقسیم می گردد که وضعیت آن ها از نظر مساحت و درصد بدین قرار است: جلگه ای به مساحت ۵۷۲۰۰ مترمربع با ۶/۹۲ درصد کوهپایه ای با مساحت …

خــاک : خاک شهرستان صومعه سرا به سه تیپ «فیزیوگرافیک» تقسیم می گردد که وضعیت آن ها از نظر مساحت و درصد بدین قرار است: جلگه ای به مساحت ۵۷۲۰۰ مترمربع با ۶/۹۲ درصد کوهپایه ای با مساحت ۲۹۰۰ مترمربع با ۱۷/۴ درصد کوهستانی با مساحت ۱۷۰۰ مترمربع ۱۷/۲ درصد. در این ناحیه با توجه به نوع آب و هوا و نوع کشت می توان به خاک قهوه ای و خاکستری پودر رزولیک اشاره نمود که مخصوص مناطق جنگلی بوده و در کشت چای بسیار مفید می باشد. اکثر جنگلهای تراشیده شده یا به صورت پراکنده دیده می شود.
شیب بسیار تند فرسایش و آب روی متوسط از محدودیتهای اساسی این اراضی می باشد. در مجاورت کوههای جنگلی کم ارتفاع به سمت غرب شهرستان کوههای مرتفع و جنگل به وسعت نه چندان زیاد که در برخی قسمتها، خاکهای سنگلاخی کم عمق دیده می شود که شیب بســـیار تند و تیز در این نقاط با آب روی متوســط از ویژگی های آن می باشد.
▪ اقلیم: آب و هوای شهرستان صومعه سرا در مجموع مرطوب جلگه ای و فصلهای مختلف سال دارای شرایط مطلوب می باشد. از این نظر این منطقه با آب و هوای ویژه خود در اقلیم مرطوب و معتدل قرار داشته، دارای باران فراوان با ۳/۹۷۲ میلی متر در سال و متوسط ۸۱ میلی متر و میانگین رطوبت ۸۹ درصد، متوسط درجه حرارت سالیانه ۶/۱۶ درجه سانتیگراد و حداکثر حرارت مطلق متوسط ۱/۲۹ درجه سانتی گراد و حداقل حرارت مطلق متوسط ۹/۸ درجه سانتیگراد در فصول مختلف سال که کلاً ویژگی های شهرستانهای ساحل غربی دریای خزر دارد.
این شهرستان همانند سایر شهرستانهای گیلان در مقابل رطوبت زیاد از گرمای متوسط و جریان هوای مطبوع برخوردار بوده و بادهای مختلف الجهت در آن جریان دارند که شدیدترین شان باد گرم زمستانی است که از غرب می وزد و ظرف یکی، دو روز رطوبت منطقه را خشک و موجب خسارت شدید کشاورزی و آتش سوزیهای مهیب در شهر و روستاها و یا جنگلها می گردد.
در فصل بهار و پاییز، وزش باد از جانب دریا بوده که مـوجب افزایـش تراکم بخار در دامنــه ارتفاعات غربی و ریزش باران می گردد متوسط گرمترین ماه سال تیر و مرداد با (۸/۳۶ و ۴/۳۶) درجه سانتیگراد و متوسط سردترین ماه سال بهمن و اسفند با ۵ و۷ درجه سانتیگراد است و متوسط پرباران ترین ماه سال مهر و شهریور با ۱/۱۶۱ و ۵/۱۴۳ میلی متر و کم باران ترین ماه سال فروردین و دی با ۴/۶ و ۸/۲۶ میلی متر و میزان بارندگی سالانه ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر می باشد. بادهـــایی که در منطقه می بارند عبارتند از:
▪ باد جنوب شرقی،
▪ باد جنوب،
▪ باد ژیروس،
▪ باد غرب،
▪ باد شرق،
▪ بادنورد از شمال شرقی و پر بادترین ماه سال آبان با ۷ متر سرعت و کم بادترین ماه سال تیرماه با ۳ متر سرعت می باشد.

www.sooma.blogfa.com