آیا پست الکترونیک شما، خصوصی است؟ خیر!

این سه ادعا را در نظر بگیرید: ۱) پست الکترونیک شما شخصی نیست. ۲) نامه شما الزاما به شخص مورد نظر ارسال نمی‌شود. ۳) نامه شما، حتی پس از حذف کردن، از بین نخواهد رفت. نوشته زیر حقیقت ادعاهای …

این سه ادعا را در نظر بگیرید:
۱) پست الکترونیک شما شخصی نیست.
۲) نامه شما الزاما به شخص مورد نظر ارسال نمی‌شود.
۳) نامه شما، حتی پس از حذف کردن، از بین نخواهد رفت.
نوشته زیر حقیقت ادعاهای فوق را مشخص می‌کند و اخطار می‌دهد که چرا باید در ارسال اطلاعات محرمانه توسط پست الکترونیک دقت کنید.
۱) مشکل محرمیت نامه: وقتی رایانامه‌ای از رایانه الف به رایانه ب ارسال می‌کنید، این نامه در سفر خود، از چند رایانه دیگر ج، د و هـ عبور می‌کند. در هر نقطه، یک شخص کنجکاو امکان مشاهده یا حتی تغییر نامه شما را دارد.در یک اینترانت حفاظت شده، مثل شبکه داخلی یک شرکت، از بین رفتن محرمیت به صورت‌های زیر امکان‌پذیر است:
- تیم فناوری که به سرور پست الکترونیک دسترسی دارند، بی‌احتیاط باشند.
- افراد غیرمجاز به سرورها دسترسی داشته باشند، مثلا سرپرست، بدون خروج از سیستم (Logout) از محل کار خود خارج شود.
- ابزار حفاظت در مقابل متجاوزین (Hackers) ناکارآمد یا محکم‌کاری شده نباشند.
وقتی نامه در اینترنت (محیط عمومی) ارسال می‌شود، خطر خیلی بیشتر است. وقتی شما از تهران به شیراز نامه ارسال می‌کنید ممکن است از چند ده رایانه عبور کند که هریک در معرض خطرات بالا هستند.
۲‌) مشکل شناسایی هویت: خطر دیگر این است که شما واقعا نمی‌دانید که چه کسی نامه را دریافت خواهد کرد. مثلا بعضی‌ها نامه دریافتی را به آدرس دیگری منتقل می‌کنند (Forwarding) یا به افراد دیگری اجازه خواندن نامه را برایشان می‌دهند. مثلا اگر برای فرد ارشد نامه بفرستید، دقت کنید که آن نامه توسط منشی یا جایگزین او خوانده خواهد شد.
۳‌) مشکل حذف نامه: مشکل دیگر محرمیت در مورد نامه‌های الکترونیکی زمانی است که شما نامه‌ای را حذف می‌کنید. ممکن است توقع داشته باشید که نامه بلافاصله حذف بشود، ولی همیشه این‌طور نیست.راه‌های زیادی هست که یک نامه حذف شده هنوز قابل دسترسی باشد.
الف‌‌) نسخه‌های پشتیبان (Backup) از سرور ممکن است شامل نامه‌هایی باشد که بعدا حذف شده‌اند.
ب‌‌) اکثر برنامه‌های خواندن نامه‌ها، در زمان حذف نامه، آن را به شاخه زباله‌دان (Trash folder) منتقل می‌کنند و تا زمانی که شما آن شاخه را تخلیه نکنید، نامه‌های حذف شده قابل دسترس خواهند بود.
ج‌‌) حتی با تخلیه شاخه زباله‌دان، برخی از برنامه‌ها، بایگانی نامه‌های خذف شده را تا مدتی نگاه می‌دارند. در این مدت که معمولا ۳۰ تا ۹۰ روز است، نامه‌های حذف شده قابل دسترس خواهند بود.
د‌‌) حتی با حذف واقعی نامه، آن قسمت از دیسک سخت، تا نوشته نشدن اطلاعات دیگری روی آن، قابل بازیافت خواهد بود و امکان بازگشت نامه‌های حذف شده خواهد بود.
هـ ‌‌) حتی اگر تمام مشکلات فوق رفع شوند، توجه کنید که نامه شما در رایانه شخص دریافت کننده آن، هنوز وجود دارد.
۴) نتیجه گیری: پست الکترونیک یک محیط امن نیست. هرگز پیامی را توسط پست الکترونیک ارسال نکنید مگر این که خیالتان از بابت این که آن پیام توسط فرد دیگری خوانده شود، راحت باشد.پس دفعه بعد، قبل از فشردن کلید Send از خود بپرسید «آیا از برملا شدن این نامه در میان عموم راضی هستم؟» اگر جواب منفی است، تلفن را بردارید!

منبع: محمود بشاش