بین کدام خطوط حرکت کنیم؟!

وقتی شهروندان با یک خیابان بدون خط کشی مواجه می شوند، اولین موضوعی که به ذهن آنها می رسد چیست؟ اگر این شهروندان، از افرادی باشند که چندان در قیدو بند قوانین نیستند احتمالا …

وقتی شهروندان با یک خیابان بدون خط کشی مواجه می شوند، اولین موضوعی که به ذهن آنها می رسد چیست؟
اگر این شهروندان، از افرادی باشند که چندان در قیدو بند قوانین نیستند احتمالا اولین موضوعی که به ذهنشان می رسد این است که این خیابان تازه آسفالت شده است! حالا فرقی نمی کند که یک روز از آسفالت خیابان گذشته باشد یا یک ماه. خلا » خط کشی چندان برایشان محسوس نیست. چون قبلا هم در قید و بند خط کشی نبودند و آن را حداکثر جزو تزئینات خیابان می دیدند! اما اگر شهروندانی که خیابان را بدون خط کشی می بینند از آن دسته افرادی باشند که قانونمند هستند، سعی می کنند با احتیاط بیشتری در خیابان رانندگی کنند. وقتی که خط کشی هست، بعضی رانندگان در قید و بند حرکت در بین خطوط نیستند; وای به حال وقتی که خبری از خط کشی هم نباشد!
آن دسته از شهروندان قانونمند، بعد که کمی خودشان را جمع وجور می کنند تا با احتیاط بیشتری رانندگی کنند، احتمالا این پرسش به ذهنشان می رسد که چرا این خیابان تازه آسفالت شده را خط کشی نکرده اند؟ بعد هم یاد تبلیغات مداوم رسانه ها می افتند که خط کشی خیابان تزئینی نیست و همه خودروها باید بین خطوط حرکت کنند و عبور از خط ممتدوسط خیابان، همانند عبور از دیوار غیر قابل عبور است والی آخر. اما خودتان قضاوت کنید; وقتی راننده ای که هر روز برای رفتن به محل کار خود از یک بزرگراه یا خیابان مشخص عبور می کند، پس از تجدید آسفالت آن خیابان یا بزرگراه، تا یکی دو هفته و گاه حتی تا یک ماه می بیند که خبری از خط کشی آن خیابان نیست، چه فکر می کند؟
شک نکنید که آن تبلیغات گسترده رسانه ای درباره اهمیت خط کشی خیابانها و ضرورت حرکت بین خطوط، برای همان رانندگان قانونمند هم اندک اندک رنگ می بازد، چرا که فکر می کنند خیلی هم نباید آن تبلیغات را جدی گرفت وقتی که آسفالت یک خیابان یا بزرگراه، یکی- دو روزه انجام می شود اما خط کشی آن که کاری راحت تر است گاه تایک ماه طول می کشد. چون اگر قضیه خیلی جدی بود، خط کشی خیابان را هم یکی دو روزه انجام می دادند! وقتی حساسیت رانندگان قانونمند نسبت به این موضوع، کم کم کاهش پیدا کند تکلیف رانندگانی که از قبل هم خط کشی خیابان برایشان خیلی مهم نبود مشخص است.
تبلیغات یک حرفی می زند و آنها در عمل موضوع دیگری را می بینند و آن وقت، هم تبلیغات بعدی برای رانندگانی که چندان پایبند به قوانین نیستند بی اثر می شود و هم قوانین در ذهن رانندگان قانونمند کمرنگ می شود و همه می پرسند اگر قرار است بین خطوط حرکت کنیم وقتی خیابان، خط کشی ندارد بین کدام خطوط حرکت کنیم؟!