عدس؛ منبع آهن

در گذشته مصرف حبوبات جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی داشت اما امروزه دیگر نقش آنها کمرنگ شده است در حالی که حبوبات به ویژه عدس که از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی است، تاثیر زیادی …

در گذشته مصرف حبوبات جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی داشت اما امروزه دیگر نقش آنها کمرنگ شده است در حالی که حبوبات به ویژه عدس که از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی است، تاثیر زیادی در حفظ سلامت افراد دارد...
به طور کلی، در جامعه امروزی که بیشتر افراد با مشکلات چاقی و چربی خون دست و پنجه نرم می‌کنند، مصرف حبوبات در وعده‌های غذایی بسیار مفید است. عدس جزو گروه حبوبات محسوب می‌شود و به دلیل داشتن منبع غنی پروتئین، فیبر، کربوهیدرات‌های پیچیده و مواد مغذی با ارزش، بسیار مهم به حساب می‏آید.
عدس علاوه بر فیبر و پروتئین، حاوی قندی به نام الیگوساکارویید است که باعث افزایش رشد میکروارگانیسم‌های مفید در روده می‌شود. با افزایش رشد میکروارگانیسم‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی کاهش می‌یابد. عدس منبع خوبی از آهن است و مصرف آن همراه با منابع غذایی ویتامین C، باعث جذب بهتر و موثرتر آهن در بدن می‌شود. منابع ویتامینC شامل گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات یا آبمیوه‌هاست.
عدس انواع مختلف با رنگ‌های متفاوتی دارد و دال عدس یکی از انواع آن است که مقدار فیبر و پروتئین موجود در آن تقریبا با عدس یکسان است و تنها تفاوت آن، میزان رنگدانه‌های موجود در دال عدس است که باعث قرمزی آن می‌شود.
با توجه به اهمیت مصرف حبوبات و عدس، بهتر است سهمی از مواد غذایی خود را به آنها اختصاص دهید و هفته‌ای ۲ تا ۳ بار برای تهیه غذا از حبوبات استفاده کنید. تنها اشکال حبوبات، قندهای غیرقابل هضمی هستند که باعث نفخ در برخی از افراد می‌شود. این مساله در مورد عدس نیز صدق می‌کند. اگر حبوبات را یک ربع در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر بجوشانید، عملا مشکل ممانعت‌کننده‌های آنزیمی که باعث اختلال در هضم‏شان می‌شود، از بین می‌رود. با خیس کردن عدس در آب نیز قند موجود در آن که باعث نفخ می‌شود، حل خواهد شد.
عدس نیز مانند حبوبات منبع خوبی برای رشد باکتری‌ها، حشرات و لارو محسوب می‌شود بنابراین آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.


دکتر احمد اسماعیل‌زاده
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان