رویین؛ عروس خراسان شمالی

رویین از روستاهای خوش آب و هوا و دارای سرچشمه‌های فراوان آب سرد و گواراست که در رشته کوه آلاداغ و ۸ کیلومتری جاده اسفراین ـ بجنورد واقع شده است. روستای رویین از قدیم به دلیل وجود …

رویین از روستاهای خوش آب و هوا و دارای سرچشمه‌های فراوان آب سرد و گواراست که در رشته کوه آلاداغ و ۸ کیلومتری جاده اسفراین ـ بجنورد واقع شده است.
روستای رویین از قدیم به دلیل وجود باغ‌های سرسبز با آب‌های روان و زلال، چشمه‌های فراوان و دره‌های خوش آب و هوا، از موقعیت مناسب و ممتازی برخوردار بوده است.
وجود سرچشمه‌هایی با آب‌های روان و درختان چنار (با قدمت بیش از ۵۰۰ سال) و سرسبزی و زیبایی و از همه مهم‌تر داشتن امنیت لازم برای اطراق و تأمین مایحتاج، به این دیار رونق خاصی بخشیده است.
رویین دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و یکی از مهم‌ترین مراکز جذب توریست در خراسان شمالی محسوب می‌شود. این منطقه دیدنی، جدا از جاذبه‌های طبیعی آن که در تمام فصول سال خالق چشم‌اندازهای بکر و متحیرکننده است و همچنین جدا از قدمت تاریخی و مناظر خیال‌انگیز، دارای بناها و معماری‌های منحصربه فردی است که آن را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری خراسان شمالی قرار داده است.
ساختار پلکانی بناها، نوع مصالح به کار رفته در ابنیه و از همه مهم‌تر هماهنگی بنا با طبیعت و محیط پیرامونی از شاخصه‌های این نوع معماری است.
به گواه بناها و همچنین به نقل از مردمان این منطقه، کاربرد خشت و نوع خاصی از خاک در بناهای سنتی روستای رویین رایج بود که به «خاک کبود» معروف است و ماندگاری و استحکام بسزایی دارد و در اغلب بناها از آن برای استحکامات پشت‌بام و دیگر جاها استفاده می‌شده است. همنشینی و تلفیق رنگی این خاک با محیط در چشم‌انداز کلی روستا سهم زیادی در ایجاد جلوه طبیعی و جذاب روستای رویین داشته است. استفاده از مصالح چوبی و کاربرد شاخ و برگ درختان در سقف بناها و همچنین خشت و خاک یکی از طبیعی‌ترین بناهای سنتی را ایجاد کرده است. سازه‌های چوبی و مهارت هنرمندان و صنعتگران در ایجاد آنها از دیگر مواردی است که می‌توان در بافت قدیمی ‌بناهای روستای رویین مشاهده کرد. از طرفی ساخت بیرون با درون بنا یکسان است و کاربرد مصالح در هردو فضا همنشینی منطقی و زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد.
وجود بافت معماری پلکانی روستا، جاذبه‌های طبیعی روستا و سرسبزی آن همچون نگینی دراستان خراسان شمالی می‌درخشد و این موقعیت استثنایی و زیبا جایگاهی برای جذب گردشگری و تفریح را به وجود آورد و آن را مستعد و آماده سرمایه‌گذاری کرده است.
روستای رویین شاید تنها روستایی باشد که به دلیل فرهنگ بالا و تجمع افراد باسواد، هوشمند و متدین هیچ‌گاه شاهد حکومت خان‌ها نبوده و همواره دست افراد فرصت‌طلب و یاغی از آن کوتاه بوده است.

‌جوادآگاهی