«لوبیا سبز» خنک را در گرمای تابستان فراموش نکنید!

فصل گرما، فصل وفور «لوبیا سبز» است و تا زمانی‌که لوبیا، سبز و تازه است بیشتر خانم‌های ایرانی با آن «لوبیا پلو»، «کوکو»، «خوراک راگو»و... تهیه می‌کنند، همچنین برخی خانم‌های باسلیقه …

فصل گرما، فصل وفور «لوبیا سبز» است و تا زمانی‌که لوبیا، سبز و تازه است بیشتر خانم‌های ایرانی با آن «لوبیا پلو»، «کوکو»، «خوراک راگو»و... تهیه می‌کنند، همچنین برخی خانم‌های باسلیقه نیز حجم زیادی از این سبزی را تهیه کرده و برای زمستان در فریزر ذخیره می‌کنند.
بطور کلی لوبیا دارای انواع سفید، قرمز، چشم‌بلبلی و چیتی است و تا وقتی که لوبیا، سبز و تازه است از دار و دسته سبزیجات بشمار می‌رود، ولی وقتی غلاف و دانه‌های آن خشک شود از گروه حبوبات یا بهتر بگوییم جزو بنشن‌ها محسوب می‌شود.
در کل لوبیا سرشار از ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. البته بد نیست بدانید لوبیا خشک فاقد ویتامین C بوده اما از نظر پروتئین و ویتامین E غنی‌تر است. «لوبیا سبز» طبع خنکی دارد، بنابراین از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و به جهت مدر بودن به دفع سموم بدن کمک می‌نماید. این سبزی ارزشمند به دلیل دارا بودن مقدار زیاد اسیدفولیک و آهن قادر است تا حدودی در رفع کم‌خونی و پیشگیری از بروز حملات قلبی موثر باشد. همچنین «لوبیا سبز» به جهت مواد فیبری از افزایش قند و کلسترول بدِ خون جلوگیری می‌کند.این خوردنی خوشمزه درمان کننده «یبوست» و «بواسیر» است. فشارخون را کاهش می‌دهد و به دلیل غنی بودن از ویتامین‌های گروه B تقویت‌کننده فوق‌العاده سیستم اعصاب بشمار می‌آید. بطور کلی لوبیا از باقالی بهتر و نفخ آن کمتر بوده ولی از نخود نفاخ‌تر است. «لوبیا سبز» را همه سنین می‌توانند بخورند، اما کسانی‌که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک بعلت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.
خوب است بدانید «لوبیا سبز» در مقایسه با «لوبیا خشک» بسیار کالری دارد بطوری‌که در هر یکصد گرم آن تنها ۳۰کالری انرژی نهفته است، در حالی‌که در یکصد گرم لوبیا قرمز، سفید و خشک، ۳۴۰ کالری و لوبیا چشم‌بلبلی ۱۳۰کالری انرژی نهفته است. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار کالری انواع لوبیا اندکی کاسته می‌شود.
نکته‌ها
۱) مدت نگهداری «لوبیا سبز» در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم، ۳ تا ۴ روز است و در فریزر بصورت وکیوم، یک تا شش ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌تواند تا حدودی از ویتامینC و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نیز نامطلوب سازد.
۲) بهترین روش طبخ «لوبیا سبز»، بخارپز کردن آن است و لذیذترین غذایی هم که می‌توانید از آن تهیه کنید، «لوبیا پلو» است. در اثر مخلوط کردن لوبیا با برنج پروتئین آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا می‌رود. از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه‌فرنگی تازه را به این غذا توصیه می‌کنیم.