فندقلو؛ بهشتی پر از گل‌های بابونه

اگر دلتان هوای یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده را کرده؛ جنگلی که هنوز دست آلوده بشر آن را با زباله‌های کثیف و رنگارنگش نیالوده و پنجه بر مخملین سبز آن نینداخته و زخمی‌اش نکرده …

اگر دلتان هوای یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده را کرده؛ جنگلی که هنوز دست آلوده بشر آن را با زباله‌های کثیف و رنگارنگش نیالوده و پنجه بر مخملین سبز آن نینداخته و زخمی‌اش نکرده است، اگر دلتان هوای یک دشت پر از گل، گل بابونه را کرده تا فارغ از هر فکر و اندیشه‌ای همراه با چرخ پروانگان زیبا و رنگارنگ در آسمان صاف و آبی آن، به رقص درآیید و این همه زیبایی را با چاشنی تازگی و طراوت هوایی پاک ببلعید و جسم و روح خسته‌تان را جانی دوباره ببخشید و زندگی را با تمام زیبایی‌هایش سر بکشید، کافی است دل به جاده زده و روی نقشه جغرافیا اردبیل را نشانه بگیرید؛ طبیعت بکر و رویایی مورد نظر در این استان واقع شده است؛ جایی به نام جنگل فندقلو.
کمی دورتر از نمین یا به عبارتی نرسیده به نمین در استان اردبیل، دشت‌های سرسبز و وسیعی که یا پوشیده از گل‌های زیبای بابونه است که همچون سپیدی برف می‌درخشد یا زیر کشت رفته، جنگل فندقلو خود را نه با تابلوی راهنمایی که آنجا نصب شده که با زیبایی و عظمت حیرت‌انگیزش نشان می‌دهد؛ جایی در حد فاصل دشت اردبیل و ارتفاعات مشرف به گردنه زیبای حیران که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، از آب و هوایی بسیار متبوع، بخصوص در فصل تابستان برخوردار است.
عمده‌ترین محصول این جنگل، درختان وحشی فندق است که همین هم باعث شده این جنگل فندقلو نام بگیرد، اما درختان میوه دیگری مانند سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز در سراسر این جنگل به چشم می‌خورد.
علاوه بر درختان میوه، ممرز، راش، بلوط (بلندمازو) و بیدمشک نیز در این عرصه طبیعی یافت می‌شوند که به ارزش گیاهی منطقه می‌افزایند؛ انواع حیوانات وحشی نظیر خرس قهوه‌ای، سمور، گرگ، روباه، خوک، خرگوش و پرندگانی چون عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول، کبک و... نیز در این طبیعت سرسبز و زیبا جولان می‌دهند و روزگار می‌گذرانند و بر سرزنده بودن آن مهر تایید می‌زنند.
فندقلو در مجموع ۴ هزار هکتار وسعت دارد که هزار هکتار آن جنگل فندق و ۳ هزار هکتار دیگر پوشیده از گونه‌های دیگر گیاهی بخصوص سبزی و گل است. دشت گل بابونه، زیبایی رویاگونه‌ای به این منطقه داده است که البته عمر این گل‌های زیبا در این روزهای گرم تیرماه کم‌کم به پایان خود می‌رسد. البته نگران به پایان رسیدن زیبایی‌های بهاری این منطقه نباشید چراکه این منطقه در کمال حیرت دو بهار دارد؛ یک بهار آن از ابتدای فروردین تا پایان خرداد رخ می‌نماید و دیگری از مهر تا آبان جلوه‌گر می‌شود.
این جنگل که در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومترمربع پراکنده‌ است، از شرق روستای خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین ‌‌ـ‌ آستارا شروع شده و در شرق روستای حور خاتمه می‌یابد. شیب مراتع آن نسبتا کم است و به دلیل پوشش فشرده آن بخصوص چمن، آثار فرسایش در آن کمتر به چشم می‌خورد و به همین دلیل است که این نواحی به منظور ایجاد پیست اسکی روی چمن مورد توجه قرار گرفته‌ است.
در اعماق این جنگل در پایین دست نیز، چشمه آب‌‌گرمی به نام مشه سویی وجود دارد که آب آن علاوه بر خاصیت درمانی، به دلیل نزدیکی به دمای بدن انسان، پس از یک کوه‌پیمایی و جنگل‌نوردی خسته کننده، بسیار فرح‌بخش و تسکین‌دهنده است.
عرصه جنگلی فندقلو که دنباله جنگل‌های نیمه گرمسیری استان گیلان است، بخاطر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی ـ مرتعی و گردنه زیبای حیران با جذابیت‌های طبیعی متنوع یکی از مناطق مهم گردشگری به شمار می‌رود و از همین رو اخیرا با سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری اردبیل، صاحب امکانات گردشگری همچون نصب تله کابین در منطقه و نبین حیران تا حاشیه‌های شمالی فندقلو شده است که با ارتفا و شیب مناسب در روزهای آفتابی با نمایش چشم‌انداز دریای خزر و زیبایی‌های اطراف، موقعیت بی‌نظیر منطقه را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشاند.
در کل می‌توان گفت منطقه فندقلو، با داشتن انواع درختان میوه، گونه‌های گیاهی و طبی مختلف، حیات وحش، پیست‌های اسکی، آب‌های معدنی، آب و هوای معتدل و چشم‌اندازی زیبا، جزو مناطق منحصر به فردی است که قابلیت جذب توریست از سراسر ایران و جهان را دارد.

مهدی حسین‌نژاد‌