رابطه قضاوت‌ با رنجیدن‌های ما

بسیاری از مردم معتقدند که خوشحالی بستگی به این دارد که محیط زندگی پاداشهای رضایت بخشی را برای فرد تامین کند بر اساس این عقیده راه افزایش خوشحالی در دنیا، ایجاد محیطی کامل و …

بسیاری از مردم معتقدند که خوشحالی بستگی به این دارد که محیط زندگی پاداشهای رضایت بخشی را برای فرد تامین کند بر اساس این عقیده راه افزایش خوشحالی در دنیا، ایجاد محیطی کامل و بی نقص است، این یکی از فرض های نظریه ای در روان شناسی به نام نظریه روانشناسی یادگیری است.
براساس این نظریه که توسط فردی به نام اسکینر بنا نهاده شده، محیط بی عیب و نقص چه محیطی است؟ برای پاسخ به این سوال باید اگر از مردم پرسیده شود که چیزی آنها را خوشحال می کند، پاسخهای یکسانی نخواهید شنید.
در رویکرد دیگری بنام رویکرد شناختی، تغییر محیط کار دشواری است (همه چیز بر وفق مراد ما باشد ) پس چه کار باید کرد؟
در این باره قرنها پیش امپراطور روم به نام مارکوس گفته است؛ اگر از جریانهای بیرون رنجیده خاطر شدید، بدانید که عوامل بیرونی نیستند که شما را رنجانده‌اند، بلکه قضاوت شما در مورد آنهاست که شما را رنجانده است، که شما توانایی چنین قضاوتهایی را دارید.
شاید این سخن را شنیده باشید که آدم نمی‌تواند خوشحال باشد، مگر اینکه شکم او سیر باشد، با این وجود پس باید در کشورهای فقیر، هیچ کس نباید خوشحال باشد که البته اینگونه نیست، پس خوشحالی امری ذهنی است.
پس من می‌توانم همیشه خوشحال باشم. اینطور نیست؟

http://alireza-۴۳۳.blogfa.com