مزوتراپی قابل اعتماد است؟

روش «مزو‌‌تراپی» بیش از نیم قرن است که در اقصی نقاط جهان به صورت سنتی برای حل مشکل‌های پوستی از جمله ریزش مو، آکنه، سلولیت و همچنین جوانسازی پوست استفاده می‌شود. ولی مزو‌‌تراپی …

روش «مزو‌‌تراپی» بیش از نیم قرن است که در اقصی نقاط جهان به صورت سنتی برای حل مشکل‌های پوستی از جمله ریزش مو، آکنه، سلولیت و همچنین جوانسازی پوست استفاده می‌شود.
ولی مزو‌‌تراپی چیست و چه دستاوردهایی دارد؟ مزایا و معایب آن در مقایسه با سایر روش‌های طبی و جراحی چیست؟ و آیا تمام گفته‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی فراوانی که پیرامون این روش مطرح می‌شود واقعیت دارد یا افسانه‌ای بیش نیست؟
تمام این سوال‌ها منطقی و درست است ولی متاسفانه پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آنها وجود ندارد زیرا روش «مزوتراپی» از ابتدا به صورت یک روش سنتی و بدون وجود مبانی علمی و پژوهشی کافی به‌کار می‌رفته و قبل از آنکه مدارک کافی در مورد بی‌خطر بودن آن وجود داشته باشد در اقصی نقاط جهان رایج شده است. فقدان مطالعه‌های علمی کافی و شواهد آماری دقیق، باعث شده پاسخ دادن به سوالات منطقی بیماران در مورد این روش بسیار سخت شود.
شواهدی وجود دارد که نتایج حاصل از مزوتراپی را به ضربه‌های متعدد وارد شده به لایه‌های پوستی نسبت می‌دهد و مصرف مواد مختلف را فاقد اثرهای عملی می‌داند. اولین تجربه‌هایی هم که در مورد این روش وجود دارد، بدون مواد دارویی موثره بوده است. این در حالی است که بیمار از لحاظ مالی در هر جلسه هزینه قابل‌توجهی را باید صرف داروهای لازم برای تزریق کند. نظریه مطرح آن است که این مواد به طور موضعی باعث تخریب جدار سلول‌های چربی و در نتیجه از بین رفتن تدریجی این سلول‌ها شده و طی چند جلسه باعث از بین رفتن حجم چربی ناحیه می‌شود. هر چند تزریق این مواد در برخی از بیماران با نتایج رضایتبخشی همراه است ولی گزارش‌ها به نتایج کوتاه‌مدت مربوط است.
به عنوان مثال در مورد پایداری اثر درمانی بعد از سه یا پنج سال اطلاعات موثقی در دست نداریم. بنابراین حتی اگر در مورد بی‌ضرر و موثر بودن این روش هم مطمئن باشیم، باز هم در مورد اثرهای درمانی طولانی‌مدت این روش نمی‌توانیم تضمینی داشته باشیم و تمام تبلیغاتی که در مورد تضمینی بودن نتایج درمانی این روش مشاهده می‌کنید، واقعا فاقد پایه‌های علمی و تجربی کافی است. مشکل دیگری هم که برای بیشتر بیماران وجود دارد، پرداخت هزینه‌های داروها و انجام کار طی جلسه‌های طولانی و متعدد است که برای برخی از بیماران مشکل است. علاوه بر این مشکلات پایه‌ای، این کار عوارض مختصری نیز می‌تواند در هر جلسه برای بیمار داشته باشد که از جمله آنها، درد موضعی، کبودی ناحیه و احتمال حساسیت موضعی یا سیستمیک به مواد تزریقی است که البته معمولا عوارض مهمی نیست و بیشتر کوتاه‌مدت و قابل‌کنترل است.
با توجه به تمام مطالب فوق در نهایت توصیه می‌کنیم بیماران با آگاهی کافی و مشاوره قبلی از این درمان استفاده کنند.

دکتر فریده مهتی‌پور
متخصص پوست و مو