چند نکته درباره یک فیلم

این روزها فیلم «جدایی نادر ازسیمین» در کشور فرانسه، ترکیه و انگلستان در حال اکران است. همچنین کارگردانش اصغر فرهادی برای اقامت چند ماهه وارد آلمان شده است. قطار موفقیت‌های …

این روزها فیلم «جدایی نادر ازسیمین» در کشور فرانسه، ترکیه و انگلستان در حال اکران است. همچنین کارگردانش اصغر فرهادی برای اقامت چند ماهه وارد آلمان شده است. قطار موفقیت‌های این فیلم ادامه دارد.
▪ بررسی حریم خانواده
رویترز، ادی اسمیت: نادر و سیمین در آن سوی آب‌ها زندگی می‌کنند و فیلم از دنیایی روایت می‌شود که حتی زنانش در خانه هم حجاب دارند (البته احتمالا تنها در سینما) اما دست آخر گره‌ای برای مخاطب‌اش ایجاد می‌کند که هر جای دنیا فهمیدنی است، تلاش یک زوج برای تربیت کودکی که قرار نیست دروغ بگوید. اما این رویه اصلی داستان نیست، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که پیش از این هم بحث اخلاق و نوعی از فلسفه زندگی اخلاقی دنیای مدرن و امروزی را در فیلم‌هایی مثل درباره الی به تصویر کشیده بود، این بار سراغ یک خانواده بحران‌زده رفته است. درست در زمانی‌که هیچ‌کس انتظارش را نداشت، اصغر فرهادی به طور معنا‌داری خارج از چارچوب سانسور با فیلم جدایی نادر از سیمین به بیان بحران اخلاقی به شیوه خودش می‌پردازد. او در این فیلم در ابتدا به یک جدایی ظاهرا ساده می‌پردازد. در منظر اولیه این یک روایت ساده است که در عین سادگی از پیچیدگی‌های اجتماعی، اخلاقی و روانی بسیار عمیقی برخوردار است.
▪ درامی پیچیده
ورایتی، آلیسیا سایمون: «جدایی نادر از سیمین» را باید بهترین فیلم کارنامه نه چندان بلند فرهادی تا به امروز شمرد؛ درامی پیچیده و جان‌دار از حیث فرم، که چالش‌های اخلاقی جامعه امروز ایران را به تصویر می‌کشد. داستان بحث‌برانگیز اصغرفرهادی با مبنا قرار دادن مضامینی چون طبقات اجتماعی، جنسیت، عدالت و شرافت انسانی، به خوبی از پس وصف حال جامعه امروز ایران، از دریچه نگاه یک خانواده متوسط شهری که در غوغایی از تضادها و نابرابری‌ها گرفتار شده‌اند، بر می‌آید. در واقع وقتی «جدایی نادر از سیمین» را با فیلم پیشین فرهادی «درباره الی» قیاس کنیم، تصویر روشن‌تری از سینمای این کارگردان پیش رویمان ظاهر می‌شود، فیلمی به همان اندازه دقیق و مملو از جزییات و در عین حال چالش‌برانگیز. فرهادی به نظر در نوشتن این فیلمنامه هم سراغ تجربه‌های شخصی‌اش رفته است، او از دو طبقه اجتماعی حرف می‌زند که هر یک را با موتیف‌های خودش در این فیلم به تصویر کشیده است، در واقع می‌توان رویارویی این دو طیف با دو سبک زندگی را اینجا و در مقابل یکدیگر دید و اینکه در نهایت همه آنها باید تصمیم‌های مشابهی بگیرند.

ترجمه: نیلوفر‌امرایی