تیپ ساز طلایی

پسر جوانی که با ساعت خوش قدرت تیپ سازی خود را نشان داد و یکی از برترین قاعده های هجو کاراکتر به شیوه کمدی را با ایفای نقش درک نشان داد همواره در دوران بازیگری خود بر مبنای این توان …

پسر جوانی که با ساعت خوش قدرت تیپ سازی خود را نشان داد و یکی از برترین قاعده های هجو کاراکتر به شیوه کمدی را با ایفای نقش درک نشان داد همواره در دوران بازیگری خود بر مبنای این توان شگرف به نقش های خاطره سازی روح و جان بخشیده است که از جمله می توان به بامشاد، وفا، کامبیز باغی و قل مراد اشاره داشت. شفیعی جم با بهره گیری از تنظیم نتآوایی بیان همگام با شمایل کاراکتر و استفاده از قاعده انعطاف میمیک به بازیگری طلایی در اجرای تیپ بدل شده است. از همان ساعت خوش برایتان مثال میآورم; صدای شفیعی جم در این مجموعه آیتمی یکی از شاخص های اصلی هجو شخصیت درک بود و این کارآگاه آلمانی که آن روزها به شخصیت محبوب بینندگان تلویزیونی بدل شده بود با خلاقیت شفیعی جم در بازسازی کمیک تمامی موقعیت های لحظه ای که درک با آن روبرو می شد به یک برگ برنده در مجموعه آیتمی ساعت خوش بدل شد.
اما این بازیگر پس از موفقیت خیره کننده در تیپ درک به دلیل محدودیت های اعمال شده تا چند سال از جریان بازیگری کنار رفت و البته آن نقشی که پس از یک دهه مجدد او را به عنوان یک تیپ ساز قابل به مخاطب معرفی کرد نقش بامشاد در سریال نقطه چین بود. یک شخصیت بالنسبه کودک صفت و نمکین که با ورودش فضای کمدی مجموعه را تحت الشعاع قرار داد و کل کل هایش با اردل(مهران مدیری) بسیار دیدنی بود. البته شفیعی جم بار دیگر این قدرت خارق العاده در تیپ سازی را با ایفای نقش کامبیز باغی در مجموعه جایزه بزرگ به منصه ظهور رساند.
کامبیز باغی با طبعی کودکانه و تمایل به قرار داشتن در کانون دید و احساساتی که از همین درون لطیف بروز می داد به یک کارت طلایی و امتیاز ویژه در مجموعه بدل شد و البته سیر موفقیت شفیعی جم در آفرینش تیپ، گویی پایانی نداشت چرا که این بازیگر با تیپ منحصر به فرد قل مراد و مسلط ساختن نوعی بلاهت بر شمایل نقش و ادغام آن با نوعی هوشیاری و تیزبینی هجوگونه خود را به عنوان تیپ ساز طلایی تلویزیون و سینما به جامعه معرفی کرده است.

نویسنده : نیما بهدادی مهر