احیای مصدومان غرق شدگی

کنار دریا ایستاده‌اید و در حال تماشای آدم‌هایی هستید که شنا و آب تنی می‌کنند. یکباره متوجه صحنه‌ای غیرمعمول می‌شوید، فردی توانایی خود را برای ماندن روی آب از دست داده و مرتب …

کنار دریا ایستاده‌اید و در حال تماشای آدم‌هایی هستید که شنا و آب تنی می‌کنند. یکباره متوجه صحنه‌ای غیرمعمول می‌شوید، فردی توانایی خود را برای ماندن روی آب از دست داده و مرتب زیر آب می‌رود. شما شناگر ماهری هستید، اما از اصول نجات غریق اطلاعی ندارید، در این شرایط چه می‌کنید؟
غرق شدگی، یکی از دلایل مرگ و میر غیرعمدی بوده و براحتی قابل پیشگیری است. از جمله این پیشگیری‌ها عبارتند از حصارکشی استخرها، شنا نکردن در مکانی که امکان کمک‌رسانی نیست، داشتن همراه در حین شنا، اجازه شنا ندادن به افرادی که به دلیل بیماری نباید شنا کنند همچون بیماران صرعی.
تعیین‌کننده‌ترین عامل در افرادی که دچار غرق شدگی می‌شوند، مدت زمانی است که اکسیژن به بافت‌ها و اعضای مهم همچون مغز و قلب نمی‌رسد. بنابراین وجود فردی که توانایی انجام احیاء را داشته باشد، می‌تواند عاقبت این گونه حوادث را تغییر دهد.
گاهی غرق شدن را براساس نوع آب شیرین یا شور تقسیم‌بندی می‌کنند که البته از نظر بالینی چندان تفاوتی ندارد. غرق شدگی در آب سرد و گرم هم می‌تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد. طبق تحقیقات، در آب سرد به دلیل سرد شدن بدن و کاهش سوخت و ساز، تحمل کمبود اکسیژن آسان‌تر است.
گاهی بیمار با دادن چند تنفس به هوش می‌آید، اما در هر صورت تمام بیماران حتی در موارد خفیف باید به بیمارستان منتقل شوند. زیرا نبود اکسیژن در مدت غرق شدگی می‌تواند ریه فرد را در معرض خطرهای بعدی قرار دهد؛ بنابراین فرد باید به بیمارستانی که دارای امکانات لازم برای مراقبت از بیماران ریوی است، انتقال یابد.
برای این افراد باید سریعا عمل احیاء شروع شود. البته انتقال به بیمارستان تنها در صورتی که شواهد مرگ دیده شود، نیاز نیست؛ شواهد مرگ شامل جمود نعشی است که نشان می‌دهد فرد ساعت‌ها قبل جان خود را از دست داده است و افرادی که دچار تجزیه و تعفن شده‌اند نیز نیازی به انجام احیاء و انتقال بیمار نیست.
نکته مهم در بروز غرق‌شدگی پیشگیری از بروز غریق دوم است. زمانی که شما از مهارت‌های شنا و نجات غریق اطلاعی ندارید، نباید برای نجات غریق، خود را به آب بزنید. با این کار نه تنها کمکی نکرده‌اید بلکه تیم نجات را در دردسر بزرگی قرار داده‌اید و آنها باید برای نجات جان ۲ نفر دست به کار شوند! بهتر است در این شرایط، اجازه بدهید تا افراد ماهر در نجات غریق به کمک بیایند.هفته بعد از اصول احیای فرد غرق شده صحبت خواهیم کرد.

دکتر بهروز هاشمی
متخصص طب اورژانس