هیچ وقت تنها به آبهای خروشان نروید

این ورزش که در رودخانه‌هایی با جریان‌های آبی تند انجام می‌شود، خطرهای زیادی دارد؛ از جمله کبودی، جراحات، ضربات مغزی، شکستگی استخوان و دررفتگی مفاصل، مشکلات مزمن ستون فقرات …

این ورزش که در رودخانه‌هایی با جریان‌های آبی تند انجام می‌شود، خطرهای زیادی دارد؛ از جمله کبودی، جراحات، ضربات مغزی، شکستگی استخوان و دررفتگی مفاصل، مشکلات مزمن ستون فقرات و خفگی در آب.
البته اگر با گروهی مجرب به کمپ‌های این ورزش بروید و نکات ایمنی را رعایت کنید و برای هیجان و تفریح بیشتر، حرکاتی که در توانتان نیست انجام ندهید، کمتر در معرض این خطرها قرار می‌گیرید. این ورزش برای نشاط افراد و همچنین تقویت قوای بدنی مفید است و تاثیرات زیادی بر روحیه و اعتماد به نفس افراد می‌گذارد ولی هرگز به تنهایی برای انجام این ورزش به دل رودهای جاری در دامنه کوهستان نروید. گاهی یکی از اعضای تیم در آب می‌افتد و با شنا خود را به سطحی می‌رساند اما هنگام تکان دادن دست یا پایش، درد شدیدی را تجربه می‌کند.
یکی از شایع‌ترین حوادثی که برای این ورزشکاران پیش می‌آید، در رفتگی مفصل شانه است. گاهی شکستگی و دررفتگی با هم اشتباه می‌شوند؛ باید دانست که هر کدام از این حالت‌ها درمان‌های خاص خود را دارند. دررفتگی، درد شدیدی دارد اما خطرناک نیست. در مواجهه با آن، ابتدا باید از وضعیت طبیعی تنفسی و گردش خون مصدوم اطمینان کسب کنید و ببینید سایر قسمت‌های بدن او سالم‌اند یا آسیب دیده‌اند مثلا ستون مهره‌ها، گردن، ترقوه و... گاهی به دنبال انجام تکنیک‌های غلط یا ضعف قوای بدنی عضلات فرد می‌گیرند. دررفتگی‌های شانه اصولا به دنبال بردن ناگهانی بازو به سمت بالا و جلو -به میزان زیاد- پیش می‌آیند. در هر صورت مصدوم را با رعایت نکات ایمنی به سرعت به خشکی و در اولین فرصت به اولین درمانگاه برسانید.

دکتر فرزاد کارگرزاده
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی