رباط صلیبی فوتبالیست ها و بسکتبالیست ها در خطر است

آسیب‌ها و درد زانو در ورزشکاران شایع و یکی از رایج‌ترین آسیب‌ها در ناحیه زانوی ورزشکاران، آسیب به لیگامان صلیبی قدامی است. فوتبال، اسکی و بسکتبال ورزش‌های پرخطری هستند و …

آسیب‌ها و درد زانو در ورزشکاران شایع و یکی از رایج‌ترین آسیب‌ها در ناحیه زانوی ورزشکاران، آسیب به لیگامان صلیبی قدامی است. فوتبال، اسکی و بسکتبال ورزش‌های پرخطری هستند و احتمال صدمه دیدن در آنها بالاست...
عوامل زیادی برای آسیب به لیگامان‌های زانو از جمله پاهای پرانتزی، ضربدری، کف پای صاف، اضافه‌وزن و جنس مطرح شده‌اند ولی مهم‌ترین عامل، جراحات و صدمات ناشی از عدم تعادل و حفظ نکردن آن هنگام دویدن یا کاهش سرعت ناگهانی است. مثلا در ورزش بسکتبال به جای اینکه ورزشکار روی انگشتان پا فرود آید و حین فرود زانوها را خم کند، روی کل پا فرود می‌آید و با چرخش‌های غلط، فشار زیادی به زانوها وارد می‌شود و میزان آسیب به شدت بالا می‌رود. برای جلوگیری از آسیب‌های لیگامانی علاوه بر انجام صحیح تمرین‌ها، روی تمرین‌های تعادلی هم تاکید می‌کنیم. پارگی لیگامان‌ها بین ۲ گروه از افراد دیده می‌شود و با توجه به شرایط بیمار، روش غیرجراحی و جراحی مدنظر قرار می‌گیرد. در افرادی که زندگی کم‌تحرکی دارند، زانو ناپایدار نیست و بیماران قصد ادامه ورزش حرفه‌ای و رقابتی ندارند، روش‌های غیرجراحی پیشنهاد می‌شود اما برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و ورزشکار هستند، چنانچه جراحی لازم باشد، معمولا گروه پزشکی، جراحی را به تاخیر می‌اندازند تا بتوانند التهاب و تورم را کاهش دهند و عوارض بعد عمل را کم کنند. در این مدت دامنه حرکتی زانو تقویت و سپس تمرین‌های مقاومتی شروع می‌شود، تا بیمار آماده جراحی شود. بعد از جراحی، نکات بسیار مهمی را باید درنظر گرفت؛ حفظ لیگامان ترمیم شده و حرکت زانو، قدم بعدی برای به دست آوردن بهبودی است. تمرین‌ها بعد از جراحی شامل تمرین‌های کششی و کار با وزنه است.
برای جلوگیری از ضعف و آتروفی عضله انقباض‌های ایزومتریک انجام می‌شود. در انقباض‌های ایزومتریک، بیمار برای تقویت عضله، عضله‌هایش را در زاویه‌های مختلف سفت می‌کند. ورزشکاران علاوه بر تمرین‌های زانو، باید برای حفظ قوای بدنی در اندام فوقانی حرکات هوازی هم انجام دهند تا آمادگی برگشت به تیم را داشته باشند. پس برای ایجاد تعادل بین گروه‌های مختلف عضلات،‌ تمرین‌های معادل در نظر گرفته می‌شود. معمولا ۶ تا ۹ ماه زمان لازم است تا ورزشکار بتواند به شرایط طبیعی برگردد و این در صورتی امکان دارد که او با گروه پزشکی همکاری خوبی داشته باشد و عمل بازتوانی به درستی انجام شود.
عضله دوسر ران، عضله مهمی در پاست که اگر کشش پیدا نکند یا کوتاه باشد، به راحتی می‌تواند باعث پارگی لیگامان صلیبی شود. قبل از شروع تمرین‌های شدید بدنی، باید با تمرین‌های کششی و نرمشی، بدن را گرم و فعال کرد. فعال شدن عضلات، از آسیب‌های ناگهانی پیشگیری می‌کند. یکی از ابزارهای اصلی برای ورزش، کفش ورزشی است. کفش برای اجرای بهتر ورزش اهمیت زیادی دارد. کفش باید بتواند راحتی پا را تامین و از صدمه‌ به آن جلوگیری کند. پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع هر اقدامی، برای انجام تمرین‌های ورزشی حتما با یک متخصص طب ورزشی مشورت کنید.

دکتر هاله دادگستر
استادیار دانشگاه علوم پزشکی